fredag 30 januari 2009

Stora Infra-dagen

Jag befinner mig just nu på Stora infra-dagen som arrangeras av Maskinentreprenörerna på Näringslivets hus. Temat för årets konferens är "Framtidens infrastruktur". Infrastrukturminister Åsa Torstensson inledde dagen med att berätta om alliansregeringens infrastruktursatsningar. Dagens moderator Lars Gunnar Tannerfors frågade Åsa om det går att lita på att den närtidssatsning som beslutats om verkligen kommer att genomföras och hur det är med finansieringen. Väldigt intressant fråga tycker jag - den säger allt hur misstänksam branschen är mot bakgrund av den förra s-regeringens tidigare utlovade satsningar som dock till stora delar visade sig vara ofinansierade. Jag har därför stor förståelse för denna misstänksamhet. Men en av de viktigaste frågorna för alliansregeringen är just att det ska vara
en anslagsfinansierad satsning med avsatta medel i budgeten. Så att man vet vad som gäller. Allt brukar fungera så mycket bättre då.

Under dagen kommer flera intressanta programpunkter., bl.a. nyttan av de nya transportorganisationerna och hur blir det på våra spår och vägar i framtiden. Dagen kommer avslutas med en stordebatt "Vem är bäst på framtidens infrastruktur?" med representanter från de olika partierna i riksdagens trafikutskott.

Nu har jag bara möjlighet att vara med under förmiddagsprogrammet. Men jag får uppdatera mig i efterhand om vad som sades under eftermiddagen.
efterhandhela dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar