onsdag 14 januari 2009

SkyCab - svensk spårtaxi

Lite av en slump träffade jag vd:n för SkyCab på förra veckans Tansportforum i Linköping, eller snarare på tåget på väg till Linköping. SkyCab är ett företag som arbetar med utveckling av spårtaxi, dvs små förarlösa fordon som går på banor en bit över marken. Jag fick lära mig att den rätta termen är spårtaxi, inte spårbilar som en del använder. Det är i egentlig mening inga bilar som någon fysiskt kör. Spårtaxi är förarlösa fordon som transporterar folk. Jag kan hålla med om att de tlåter lite science-fiction. Men väldigt spännande. Därför träffade jag idag SkyCab för att få mer information. Det var ett riktigt spännande möte med mycket intressant information. SkyCab samarbetar med Hofors kommun och startar nu ett nationellt centrum för utveckling av spårtaxi i Hofors. SkyCab har utnämnts av WWF till en av Sveriges 12 främsta klimatentreprenörer och blivit listade på One Big Thing av USA:s ambassadör Michael Wood i Stockholm som ett av de 28 ursprungliga "hetaste" svenska Cleantech-företagen, för att bara nämna några saker. I Dagens industri igår 13 januari fanns SKyCab med i deras Miljöteknikbilaga. Otroligt spännande och intressant läsning. Kolla länk här.

Det finns flera som arbetar med utveckling av spårtaxi, men enligt SkyCab arbetar de på ett lite annorlunda sätt och annan teknik. Nästa steg för SkyCab är nu att gå vidare in i implementeringsfasen. Mycket spännande att följa för framtiden. SkyCab har gjort en del studier i samband med arbetet med att lösa kollektivtrafikfrågorna till/från Arlanda. Helt klart högintressant. Här är länk till SkyCabs hemsida.

Jag måste säga att jag inte varit direkt insatt i hur spårtaxi funkar eller dess potential som kollektivt färdmedel och som en del i att klara klimatutmaningen. När jag hört talas om spårtaxi (eller kanske oftast den felaktiga benämnigen spårbilar) tidigare har det mest varit lite väl mycket science-fiction stämpel på det hela och för visionärt. Nu tycker jag att man ska vara visionär, utan visioner kommer man ingenstans. Men man måste också kunna gå från det visionära stadiet till det verkliga. Kanske beror det på att förespråkarna allt för mycket lanserat det som ett system att lösa t.ex. alla transporter i Mälardalen. Kanske inte helt realistiskt. Snarare är spårtaxi ett komplement för att binda ihop redan befintlig kollektivtrafik. Nu är jag inte på något sätt detaljinsatt i SkyCabs arbete eller för den delen någon annan spårtaxiutvecklares arbete. Men jag ser att det helt klart finns en potential för framtiden.

3 kommentarer:

  1. Jag ser inte logiken i SkyCabs uttalande att spårtaxi skulle vara bättre än spårbil "eftersom den inte har någon förare". Har inte taxi förare?

    Mycket riktigt finns det fler som utvecklar spårtaxi med annan teknik, men det finns ingen konceptuell skillnad som SkyCab ofta vill göra gällande. Dessutom har vi andra kommit närmare färdigställande, framförallt Vectus som redan har ett system som fungerar och är godkänt för persontransporter (www.vectus.se). Mitt företag Beamways har lite längre kvar men arbetar med lite mer avancerat system som ger större fördelar i stadsmiljö. Utomlands finns det många andra som har kommit längre än SkyCab.

    Bengt Gustafsson
    VD, Beamways AB

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Så som jag uppfattade det är det ingen skillnad mellan spårtaxi eller spårbil, utan det handlar om vad som ska vara rätt benämning. Enligt SkyCabs vd hade de kollat upp att rätt benämning ska vara spårtaxi. Jag lägger ingen värdering i vad det kallas, jag tycker att det är en spännande utveckling oavsett vad. .Jag tycker att det är intressant att följa SkyCabs utveckling likså ert företag och andra. Vilket företag eller vilken teknik som är bäst kan inte jag idagsläget avgöra. Men det är spännande saker ni håller på att utveckla. Fast som jag skrev i inlägget, det är lite science-fiction över det hela ...

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte att det går att "kolla upp" att spårtaxi skulle vara mer rätt. Språkrådet brukar ju följa vad som används ute i verkligheten och aktar sig för att själva definiera rätt och fel.

    Jag tror att Åke Åredal är lite bitter att han inte har lyckats göra på 20 år vad Vectus har gjort på 3, med hjälp av Koreanska miljoner och professionella svenska ingenjörer.

    När det gäller det science-fictionartade så måste det väl vara automatiken som du syftar på, då skulle du se lagret på Clas Olsson eller annan valfri postorderfirma, där är det automatiserat sedan många år, så tekniken finns.

    SvaraRadera