onsdag 28 januari 2009

CIR-dagen 2009

Igår arrangerades CIR-dagen 2009 och temat var "Klimatsmart byggande". De olika föredragen handlade om både bostadsbyggande och anläggningsbyggande och vad det finns för möjligheter att minska el-förbrukning och utsläpp av bl.a. koldioxid. Själv var jag inbjuden att prata om "Infrastruktur och klimatutmaningen" utifrån det som Alliansregeringen presenterat i infrastrukturpropositionen. Jag valde att fokusera på utsläpp av växthusgaser och hur vi måste utveckla vår transportsystem att bli klimateffektivare för att få hållbar tillväxt för framtiden.

Förutom att ha en trafikslagsövergripande ansats och möjliggöra för användarna att göra klimatsmartare val finns också många energieffektiviseringspotentialer inom anläggningsbranschen vad gäller drift och byggande. Jag tycker att det inte pratas så mycket om detta i miljödebatten. Många gånger handlar det om hur vi ska värdera väg jämfört med spår och hur vi ska utveckla våra fordon så att de i framtiden inte behöver fossila bränslen.

Jag är helt övertygad om att det finns mycket att göra även inom drift och byggande av själva infrstrukturen, något som också tas upp i propositionen. I ett av de andra föredragen nämndes att byggbodarnas el-drift står för 70 % av den totala energiförbrukningen på en byggarbetsplats. Jag tycker det låter väldigt mycket, men är kanske sant. En byggbod är ju inte helt optimalt byggd. De brukar inte vara speciellt isolerade så vintertid behövs nog mycket el för att få upp värmen. Pågår utveckling av mer miljövänliga byggbodar som drar mindre el. Ytterligare en intressant sak att kolla upp.

Vad är då CIR kanske någon undrar. Jo, CIR är en förkortning för svenska gruppen inom CIB/IABSE/RILEM. Om nu någon blev kloklare av den förklaringen. Jag ska försöka leta fram en länk där ni kan läsa mer. Återkommer om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar