torsdag 22 januari 2009

Köra fortare?

Enligt Banverket skulle tågens hastigheter kunna höjas från 200 km/h till 250 km/h på en del sträckor. Kolla sr/ekot . (Jag har snabbletat mer info, men inte hittat) . Men då måste så klart en del åtgärder genomföras. Det pågår nu en diskussion om vi ska bygga höghastighetsbanor eller inte i Sverige. Jag tycker att höghastighetståg är intressant och det finns nog en framtid i Sverige. Men frågan är var och när och framför allt – hur ska det finansieras. Vi pratar om minst 150 mdkr. Sedan kanske allt är på plats om sisådär 20 år. Om höghastighetsbanor ska fungera och tågen verkligen ska kunna åka fort får det inte heller vara för många stopp och stationer på vägen. Många har önskemål om att tågen ska gå förbi och stanna just vid deras ort. Som jag redan tidigare tagit upp på bloggen så har regeringen tillsatt en utredning om höghastighetsbanor som blir klar senare i år. Då hoppas jag att frågetecknen är uträtade så att vi får ordentliga fakta för att kunna fatta beslut om framtiden.

Men oavsett vad, så är höghastighetsbanor inte realistiskt på många år även om vi börjar nu. Vi har en infrastruktur som är i stora behov av upprustning och vi behöver också ny infrastruktur på många håll. Även om alliansregeringen nu ökar anslagen för infrastruktur kommer det inte räcka långa vägar till allt som behövs.

Jag tycker att Banverkets utspel om möjligheterna att öka hastigheterna för befintliga tåg är intressant. Men jag önskar mer fakta om vad detta i så fall innebär i form av åtgärder och kostnader. Fast med tanke på strulet med X2000 och alla förseningar kan jag inte låta bli att undra om Banverkets förslag är möjligt. Enligt SJ så består ju problemen med X2000 till 60 % på grund av för dåliga spår och 40 % är orsakat av själva tågen. Men Banverkets åtgärder tar ju lite tid att få på plats. Jag hoppas då att SJ hinner få ordning på sina tåg. Annars blir det ju att kasta pengarna i sjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar