torsdag 29 januari 2009

Elbilar i framtiden …

… kräver att det finns ställen att tanka el. Annars kommer det inte fungera hur bra el-bilar som än produceras. Men det är väl bara att dra en sladd från hemmet till bilen. Ja, det kanske fungerar om man bor i villa. Men hur skulle det se ut i områden med flest lägenheter? Sladdar som hänger ut från fönstren? Skämt å sido. Man kan ju behöva ladda bilen under resans gång också.

Jag tycker att detta är en väldigt viktig och central fråga för framtiden om vi nu ska övergå från fossila bränslen till el-drift. Det finns en rad olika saker som vi måste ”tänka efter före” när vi nu går vidare med utveckling av framtidens fordon. Här tar jag upp tre saker som jag tycker är viktiga:

För det första måste det fungera med tankning och all annan logistik. Finns inte en fungerande infrastruktur kring detta, kommer det aldrig att bli något i slutändan. Näringsdepartementet har redan börjat arbeta med detta och Maud Olofsson och Åsa Torstensson har träffat representanter från el-branschen, pressmeddelande här.

För det andra måste den el vi byter till vara bra ”grön” el. Vi kan inte ta bort fossila bränslen och ersätta med el från kolkraftverk. Vi måste hantera den el-ökning som kommer ske. Någonstans 10 TWh mer el behövs bara i Sverige om alla kör el-fordon. Det är rätt mycket. Men det kom häromdagen en rapport från IVA om att detta ”enkelt” kan lösas genom el-effektiviseringar inom andra områden. Se rapport och presentationer här. Jag hoppas att det är så. Det vore naturligtvis väldigt bra om vi vid en övergång till el-drivna fordon ändå lyckas att inte öka den totala energiproduktionen. Men är detta möjligt? Jag kan inte sia något om det, men jag hoppas att det är så.

För det tredje måste vi tänka på batteriet. Batteri brukar inte vara direkt miljövänliga. Så här gäller det att fundera ordentligt så att vi inte skapar nya miljöproblem. Jag hörde på radion för någon vecka sedan (kommer inte ihåg kanal eller program) att utvecklingen inom just batteriområdet för el-bilar går snabbt framåt. För några år sedan vägde batterierna 500 kg, nu är de nere på 100 kg. Jag uppfattade som att man då kunde åka 100 km. Men jag kan inte garantera att jag hörde rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar