torsdag 22 januari 2009

Kartlagda flaskhalsar

Den som vistas dagligen i stockholmstrafiken är väl medveten om att vi har alldeles för många flaskhalsar. Men jag tycker att det kan vara bra att faktiskt ha lite mera koll. Glädjande då att Stockholm stad och Vägverket har kartlagt inte bara Stockholms stads flaskhalsar utan har gjort en bredare kartläggning av vägnätet i Storstockholmsområdet.

Resultatet av kartläggning var inte direkt oväntat. Men för dem som inte är insatta hoppas jag ni nu får en bättre bild hur illa ställt det faktiskt är i regionen i och omkring Stockholm. Vi behöver inte bara åtgärda flaskhalsarna. Kartläggningen visar också på det behov som finns av ny infrastruktur för att skapa en annan trafikstruktur. De som är skeptiska till Förbifart Stockholm tycker jag ska gå igenom denna kartläggning noga. Tyvärr är det inte så enkelt som en del hävdar att vi genom att bara bygga spår samt införa trängselavgifter på Essingeleden kan lösa Stockholms trafikproblem. ”Stjärnsystemet” där alla vägar leder in till innerstaden tycker inte jag är varken bra eller hållbart. Inte minst om vi tänker på miljön. Vi behöver också få människor att inse att alla måste hjälpa till, byta bilen mot kollektiva färdmedel eller kanske cykla istället.

Busstrafiken står för cirka 40 % av den totala kollektivtrafiken i Stockholms. Alla flaskhalsar ställer till problem och förseningar också för bussarna. Det här skapar en ond cirkel, folk tar bilen istället, som i sin tur ökar trafiken och köerna. Jag vet av egen erfarenhet hur det är att åka buss, främst från mitt hem i Täby in till Stockholm. När jag ska till riksdagen åker jag buss till Danderyds sjukhus och byter sedan till tunnelbana. I högtrafik kan bussen ta dubbelt så lång tid än normalt.

Hur ska vi åtgärda det här då? Vi måste åtgärda flaskhalsarna så klart. Men jag tycker att det är viktigt att vi gör det på ett smart sätt. Något man också tar upp i rapporten, även om rapporten i sig inte diskuterar val av åtgärder. Jag anser att vi måste bli betydligt bättre på planering. Var ger insatser snabbast effekt? Börja där säger jag. Smådutta inte här och där utan ta fram en konkret åtgärdsplan. Snabba insatser som ger effekt direkt utförs först. Därefter åtgärdas stråken så att inte en insats på ett ställe ”förstörs” av en annan flaskhals. Nu vet jag att både Stockholms stad och Vägverket arbetar intensivt med frågorna och gör många bra saker. Men det kanske går att skruva till det än mer.

Jag önskar också att Stockholms stad och Vägverket fortsätter med uppföljningar av den kartläggning som nu utförts, åtminstone vartannat år. För att få bästa möjliga effekt tror jag på täta uppföljningar även om det också kostar tid och pengar.

För mig som sätter infrastrukturfrågorna högt på dagordningen känns det för närvarande som om det finns hopp även för stockholmstrafiken. Mycket är på gång och ansvariga politiker i området arbetar intensivt med frågorna. Bla så genomförs en rad olika trimningsåtgärder finansierade av trängselavgifterna.

Här finns artikel på SVT och länkar till rapporten och mer info på Stockholm stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar