onsdag 29 april 2009

Resenärsforum

Resenärsforum är en organisation för kollektivtrafikresenärer och igår var jag inbjuden till deras årsmöte för att berätta om Alliansens arbete inom infrastrukturområdet. Jag berättade övergripande om vad som hänt och händer – infrastrukturpropositionen, pågående åtgärdsplanering, nytt förslag till transportpolitiska mål, kollektivtrafikutredningen, klimatutmaningen och hur vi ska få fler att åka kollektivt. Jag fick många intressanta frågor som främst handlade om satsningar på infrastruktur. Vi moderater utmålas, tyvärr, för att vara emot kollektivtrafik. Detta påstående kan inte vara mer fel. Kollektivtrafik är otroligt viktigt, dels som ett medel för att klara klimatutmaningen, dels ett medel för att förbättra framkomligheten och minska trängseln i storstäder. Sedan finns det en rad flera positiva effekter till, t.ex. ökad trafiksäkerhet. En del personer inom oppositionen tror att alla satsningar på kollektivtrafik handlar om att bara göra satsningar på spår. Men världen är inte så enkel. För att få en väl fungerande, effektiv och attraktiv kollektivtrafik behöver vi göra mycket mer. Kollektivtrafik handlar inte bara om det som går på spår, buss utgör en stor del av kollektivtrafiken, speciellt om vi blickar ut utanför storstäderna. Sedan får vi inte glömma sjöfarten som också spelar roll. Taxi är också en del av kollektivtrafiken, jämför t.ex. färdtjänst … ja listan kan göras lång.

Satsningar på kollektivtrafik kräver satsningar på alla trafikslag, översyn av och förändrad (anpassad till dagens samhälle) kollektivtrafiklagstiftning. Just detta är vad vi Moderater och Alliansen arbetar med på alla nivåer. Jag brukar säga att i princip alla satsningar som vi gör också syftar till att förbättra för kollektivtrafiken. Miljöpartiet tycks tro att satsningar på väg per automatik innebär att det bara byggs nya motorvägar. Visst behövs det nya motorvägar, men det är bara en del av vägsatsningarna. Mer viktigt är att genomföra trimningsåtgärder så att vi får befintligt infrastruktursystem att fungera på bästa sätt. Först då vi får möjlighet att utveckla kollektivtrafiken än mer så att fler väljer att resa på detta sätt.

På mötet diskuterade vi också mycket kring resenärernas möjligheter att påverka. Snart presenteras ett delbetänkande från kollektivtrafikutredningen och då kommer det att arrangeras seminarier för olika intressenter. Jag fick flera frågor om hur ”en vanlig resenär” ska kunna vara med och påverka detta arbete. För mig är det självklart att de förändringar och satsningar vi gör inom kollektivtrafikområdet måste ha fokus på resenärerna, brukarna av systemet. Därför måste vi på bästa sätt fånga upp deras synpunkter. Jag tror att ett sätt är just de intresseorganisationer som finns för resenärer att göra sin röst hörd. Sedan tycker jag att man ska vända sig till oss politiker. En intressant synpunkt som kom var att det görs olika undersökningar om hur resenärer upplever kollektivtrafiken, t.ex. punktlighet, trygghet – dvs. resenärerna får sätta betyg på befintligt system, men sällan får resenärer frågan om hur de vill ha det i framtiden. Det här är viktigt, vi måste ha visioner! Om det stämmer att det inte finns sådana frågor i resenärsundersökningar vet jag inte, men det kan vara värt att fundera på vilka frågor som ställs och hur de ställs – svaren är ofta beroende av just detta.

Sedan kom ett förslag om att införa högre bensin- dieselskatter för stockholmare för att minska trängsel och få fler att åka kollektivt. Inget förslag som jag applåderar eller ens funderar på. JAg tror inte EU skulle gilla detta heller. Jag redogjorde då lite kort för det som gäller transportsektorn i klimatpropositionen. Varje fordonsägare ska betala fordonsskatt och drivmedelsskatt utifrån utsläppen som genereras. Mer miljövänligare fordon får betala lägre fordonsskatt (eller ingen alls de fem första åren om den klassas som miljöbil).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar