I förra veckan hade Kommunala flygintressenter nätverksmöte. Då var bl.a. representanter från Transportstyrelsen, LFV (Luftfartsverket) och kommunala flygplatser på plats. Jag och min alliansriksdagskollega Christer Winbäck (Fp) var där för att höra vad som sades. Det som diskuterades var givetvis de förändringar som nu sker i och med den nya infrastrukturpropositionen och regeringens beslut om ett nationellt basutbud med 10 flygplatser. Främst handlade om hur det kommer att se ut för driftsbidragen när det nya systemet träder ikraft 2012. Regeringen har klargjort att det inte handlar om att dra ned något på det som avsätts i budgeten idag till driftsbidrag. Men visst är det så att det kommer att bli förändringar med tanke på att LFV framöver bara ska ansvara för det nationella basutbudet för flygplatser. Främst gällde synpunkterna att spelreglerna för det hela inte är helt klart. Nu tycker jag att det tydligt framgår i infrastrukturpropositionen vad som kommer att gälla. Men det är klart att alla detaljer finns inte på plats och det finns alltid en oro vid förändringar. Något som är viktigt att fånga upp samt diskutera så att alla vet vad som gäller.
Vi fick också höra om erfarenheter från några av de flygplatser som redan tidigare tagits över från LFV och nu drivs av kommuner/regioner. Många mindre flygplatser går idag med förlust. Det är då lätt att luta sig tillbaka – man har ju ändå driftsbidrag att falla tillbaka på. Så jag tror snarare att det förändrade systemet som nu kommer istället ger större utvecklingsmöjligheter för en del av de mindre flygplatserna. Självfallet kommer vi få se några nedläggningar också. I en del områden finns en viss överetablering av flygplatser. Jag har full förståelse att det finns en oro hos en del om att just deras flygplats riskerar nedläggning. Det kom en intressant kommentar under dagen. Många kommuner och näringslivet på orten ”kramar” just sin flygplats och menar att den är en nödvändighet om bygden ska leva kvar. Men hur många kommuner och företag har inte antagit resepolicies om att inte resa med flyg? Kanske något för en del att gå hem och fundera på.
Sedan diskuterades också den åtgärdsplanering som nu pågår. I de budgetmedel som avsatts till länsplanerna så ingår även att dessa kan användas till investeringar för flygplatser. Det diskuterades om hur det arbete ska ske och hur flygets intressen ska kunna tas tillvara i konkurrens med vägar, spår mm. Men det är just det som är syftet. Istället för att gnälla på regeringen så har nu länen/regionerna nu själva makten att kunna investera i sin flygplats om man nu tycker att den är så viktig. Jag tycker att det blir mycket intressant att följa denna fråga i framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar