onsdag 1 april 2009

Förslag om ett Trafikverk

Nils-Gunnar Billinger presenterade idag trafikverksutredningen där myndighetsstrukturerna inom transportområdet har utretts. Förslaget är att bilda ett Trafikverk som blir trafikslagsövergripande och därmed omfattar väg, järnväg, sjöfart och luftfart. Ett superinfrastrukturverk helt enkelt som ska ansvara för planeringen för samtliga trafikslag, upphandlingen av drift och underhåll samt nybyggnad av vägar och järnväg. Jag har bloggat om detta tidigare och jag är väldigt positiv till det presenterade förslaget. Nu har jag inte läst utredningen än så jag kan inte alla detaljer som utredaren föreslår. Men det som jag läst hittills och som också presenterats i media idag verkar mycket lovande. Nu hoppas jag att Näringsdepartementet och Åsa Torstensson går på utredningens förslag och fortsätter beredningen för att få till alla detaljer. Jag är övertygad om att detta är rätt väg för den fortsatta utvecklingen av infrastrukturen och dess myndighetsstruktur. Vi behöver ett nytt arbetssätt som mer fokuserar på hela transportsystemet och ser till helheten. Samverkan mellan myndigheterna för de olika trafikslagen fungerar inte på bästa sätt idag. Det blir lätt att man bevakar sina revir. Vid satsningar på infrastruktur framöver tillsammans med klimatutmaningen kräver att vi ser trafikslagsövergripande och sätter in insatser där de bäst behövs och ger bäst nytta per satsad skattekrona.

Läs mer: Regeringen, DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar