söndag 26 april 2009

Planeringen pågår för fullt

Åtgärdsplaneringen för infrastruktur för åren 2010-2021 är nu i full gång. Tills hösten ska allt presenteras för regeringen som sedan ska fatta beslut. Nytt är att åtgärdsplaneringen nu sker transportslagsövergripande, dvs gemensamt för väg, järnväg, sjöfart och luftfart. Det pågår arbete både med den nationella planen och alla regionala planer (länsplaner). När det gäller den nationella planen så har man nu kommit så långt att det finns ett preliminärt utkast att ta del av, information finns bl.a på Banportalen. Givetvis kan du också gå in på respektive myndighet. Var och en ska vara medveten om att detta är ett utkast och att det kan ske förändringar. Jag har inte hunnit gå igenom allt material än, men en intressant sak att kolla är om det utkast som nu finns följer regeringens direktiv. Sedan har vi det här med samhällsekonomiska kalkyler och analyser. Jag ska återkomma med mer info om det.

Imorgon åker Trafikutskottet till Borlänge för att träffa Vägverket och Banverket i två dagar för att diskutera bl.a. åtgärdsplaneringen. Jag ser verkligen framemot detta och jag hoppas att jag senare i veckan har fått mer intressant information att berätta om här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar