torsdag 16 april 2009

Framtidens kolletivtrafik

Kollektivtrafik är en av lösningarna när det gäller att få ned utsläppen inom transportsektorn. Vi har idag redan kollektivtrafik, vad det handlar om är att få fler att ställa bilen och åka kollektivt istället. Det pågår mycket arbete inom området och själva branschen arbetar med projekt som arbetar för en fördubblad kollektivtrafik på sikt och ett fördubblat resande till år 2020. Den lagstiftning som finns inom området är gammal (från 1970-talet) och också spridd över flera lagar vilket gör den svårbegriplig. Det pågår en utredning som till 5 maj ska lämna en delbetänkande om en förnyad och förändrad lagstiftning under ledning av Ulf Lundin. Mer info om utredningen finns här. Slutbetänkandet kommer i slutet av september. En del i utredningen handlar om konkurrensutsättning som en del i utvecklingen av kollektivtrafiken. Fokus måste vara på oss som utnyttjar kollektivtrafiken – både rättigheter och skyldigheter. Vi måste också se till att stärka tillgängligheten även för dem med funktionshinder.

För att diskutera och presentera förslag och idéer om nästa generations kollektivtrafik arrangerades igår Kollektivtrafikdagen 2009. Jag hade möjlighet att lyssna en stund på förmiddagsprogrammet när Charlotte Wäreborn Schultz (Vd Svensk Kollektivtrafik)och Anders Knape (ordförande SKL) pratade om hur branschen och kommuner och landsting kan öka kollektivtrafikåkandet. Det finns en stor potential i att öka andelen som åker med kollektivtrafiken. Men det krävs nya arbetssätt, strukturer och kanske framförallt visioner och att resenärerna verkligen sätts i främsta rummet. Visst är det konstigt att man idag måste betona att resenärerna ska vara de prioriterade – vilka andra skulle det kunna vara egentligen? Men det är samma sak inom andra ”människo-branscher” – jag menar vem är sjukvården till för egentligen? De som arbetar där eller de som behöver vård?

Just frågan om en konkurrensutsättning av den lokala och regionala kollektivtrafiken är väl den ”heta” potatisen framöver. Vi har ju också det förslag som nu snart behandlas av riksdagen om att avreglera persontrafiken på järnvägen. Jag är övertygad om att detta med konkurrensutsättning är helt rätt väg att gå. Men England och Nya Zeeland kanske någon säger då – där fungerade det ju väldigt dåligt. Det gjorde det, men det berodde till stor på att även själva spåren såldes ut. Det är inget som jag förespråkar i alla fall. Jag tycker att staten ska koncentrera sig på att äga spåren (men får gärna lägga ut driften på entreprenad) men låta andra sköta trafiken. Vill ni ha ett bra exempel där det fungerar utmärkt så är Schweiz ett exempel. Samtidigt är jag väl medveten om hur Sverige ser ut och att det inte är helt lätt att få till kollektivtrafik på alla håll, speciellt i våra glesbygdsområden. Men det är problem somjag är övertygad om går att lösa, inget som ska hindra oss från att gå vidare. Det finns en rädsla från vissa håll ute i regioner och kommuner om att just de ska bli sittande med svarte-petter. Jag ser därför fram emot delbetänkandet i början på maj från utredaren Ulf Lundin. Det är först då som vi kan börja diskutera det här på allvar. Var och en måste nu se till att vara aktiva och delta i det remissarbete som kommer att pågå under sommaren med anledning av delbetänkandet. Då ska förslagen stötas och blötas in i minsta detalj. En del information från utredningen har släppts redan tidigare i år, bl.a. vid ett seminarium – info finns här och här. Att det är på gång saker inom kollektivtrafikområdet visar inte minst tisdagens debattinlägg på SvD:s Brännpunkt av några forskare från Karlstad Universitet. Min reflektion av deras artikel är att det är lätt att kritisera, men svårt att komma med egna konkreta förslag. De skriver i artikeln att arbetet med en eventuell konkurrensutsättning går för fort fram. Medan i slutet skriver de att det är viktigt att arbetet med att reformera kollektivtrafiken sker skyndsamt. Kanske bra att bestämma sig hur man vill ha det. Jag ser mer deras inlägg som att de vill visa sina muskler och vara med i debatten om framtidens kollektivtrafik. Det är bra att de engagerar sig, men ändå bättre om de inte drar förhastade slutsatser av en utredning som inte ens presenterats till fullo ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar