Socialdemokraterna skickade igår ut ett pressmeddelande där de föreslår att Banverket får ett förstärkt anslag om 150 miljoner för upprustning av järnvägen. De anklagar dessutom Alliansregeringen för att föra en tågpolitik som spårat ur. Men jag undrar vem det är som har spårat ur egentligen. Socialdemokraterna satt 12 år vid makten. Då var de inte ett dugg intresserade av att ta hand om vårt lands infrastruktur, vare sig järnvägar eller annat. Att de själva struntade i drift- och underhåll av våra järnvägar verkar de helt ha glömt bort. När alliansen tog makten 2006 fick Banverket i uppdrag att se över hur det stod till med investeringar och drift- och underhåll av våra järnvägar. Resultatet var överraskande negativt, att det var illa ställt förstod vi, men inte att det var så illa. I socialdemokraternas infrastrukturplan för 2004-2015 fattas det över 50 miljarder på järnvägssidan. Socialdemokraterna efterlämnade också ett eftersatt underhåll inom järnvägssidan på 22 miljarder kronor. Jag skulle som socialdemokrat faktiskt gå och skämmas idag istället för att anklaga alliansregeringen för att försumma järnvägarna. De problem som vi drabbas av inom tågtrafiken idag är ett sorgligt resultat av hur socialdemokraterna har värderat järnvägstrafiken när de själva hade makten. Att nu föreslå ökade satsningar på 150 miljoner känns rätt fjuttigt faktiskt från deras sida. Alliansen har dessutom redan sett till att mer pengar avsätts för järnvägarna, för nästa år satsas t.ex. 1,1 miljarder kronor inom närtidssatsningen.
Jag ser fram emot den kommande debatten nu på lördag då jag ska debattera om järnvägar mot Ibrahim Baylan (s) på Järnvägsfrämjandets höstmöte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar