Ny Teknik är en tidning för dem som vill veta vad som är på gång inom en rad olika teknikområden. Finns ofta mycket intressant att läsa och jag förundras ofta över allt möjligt och omöjligt som forskare i Sverige utecklar. Häftigt. En del saker är så otroliga att de nästan ter sig overkliga.
Förra veckans nummer var väldigt intressant med många spännande nyheter. Mest spännande för oss som gillar trafikfrågor var artikeln om utvecklig av hybridmotorer för för lastbilar, bussar och andra större fordon. Här är det Volvo och SAAB som leder utvecklingen. Nu kan vi inom något år på allvar kunna få till mer grönare transporter även av varor som måste transporteras på våra vägar. Dock blir jag lite fundersam när man läser i artikeln att Volvo lastvagnar sedan 1980-talet jobbat med utveckling av motorerna för att kunna ta fram morgondagens hybridmotorer. Men hur kommer det sig att man kan lyckas med miljöutvecklingen på Volvo Lastvagnar, men inte på Volvo Personbilar? Något för Volvo centralt att fundera på. Även om det rör sig om olika typer av fordon, finns det väl ändå någon gemensam nämnare som de kunde arbeta tillsammans med?
Sedan var det också en ny artikel om Hallandsåsen, eller som en del säger Hallands-såsen. När tunnel nu någon gång blir klar så kommer det inte ge så stora trafikökningar som beräknat. Det beroende på att det finns en flaskhals söder om tunneln. I artikeln står det att många rikspolitiker är av uppfattningen att så snart tunneln är klar så är allt fixat och klart. Jag är då inte av den uppfattningen just därför att det finns många flaskhalsar i vårt land som behöver byggas bort innan allt kan fungera optimalt. Om nu optimalt är ett tillstånd som är nåbart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar