måndag 8 mars 2010

Valfrihet för resenärerna!

I fredags hade jag ett inlägg med anledning av Lena Hallengrens (S) artikel på SvD Brännpunkt. Infrastrukturminister Åsa Torstensson har idag ett svar på SvD som visar Alliansens utgångspunkt för det arbete som vi gör inom infrastrukturområdet och kollektivtrafik - alltid med resenärerna i fokus.

Läs mer här.

1 kommentar:

  1. Hej Malin,

    Du skrev i ett tidigare blogginlägg att de reformer som Åsa Torstensson föreslår inte kan jämföras med de som har gjorts i

    Storbritannien. Det är riktigt när det gäller spåren. Men eftersom detta är en snårig fråga så vore det intressant att veta

    på vilket sätt Åsa Torstenssons föreslagna reformer inom busstrafikområdet skiljer sig från de reformer som Margret Thatcher

    en gång införde och sedan Labour i Storbritannien fullföljde. Kan du som ska fatta beslut i frågan utveckla det för mig?

    Man kan ha olika motiv till en reform inom kollektivtrafiken och jag tror nog att Torstensson har i huvudsak

    kollektivtrafikkundens bästa för ögonen. Trots det blir jag orolig för vad som verkligen blir resultatet av reformen. Detta

    inte minst då jag har berättat om de svenska reformer som föreslås för mina brittiska kollegor som arbetar med

    kollektivtrafik på väg. Flera har både dragit på munnen och närmast skrattat åt förslagen och hur de har motiverats. Det kan

    låta hårt men det är inte min reaktion jag återger utan personer som nog måste betecknas vara experter på vägbunden

    kollektivtrafik och som har erfarenhet av liknande reformer som de som nu föreslås. Deras åsikter kan nog knappast räknas som

    ett uttryck för någon specifik politisk värderingsgrund utan handlar mycket sannolikt om kollektivtrafikresenärernas bästa.

    Vad jag förstår var många remiss-instanser utan politisk profil mycket negativa till Torstenssons ursprungliga förslag. Så

    det vore även intressant att veta i vilken grad dessa synpunkter har beaktas i det förslag som nu ligger på bordet.

    Personligen tror jag att, tills någon har på papper har lyckats visa på sannolika vinster med en omreglering av

    kollektivtrafiken enligt nuvarande förslag, på att man skulle kunna göra kollektivtrafiken i storleksordningen 20%

    kostnadseffektivare och bättre 'bara' genom interna reformer i befintlig struktur hos kollektivtrafikhuvudmännen, dvs utan

    att ta de relativt stora risker ledande akademiker menar att Torstenssons reformer för med sig. Bl.a. så menar jag att det på

    sikt finns en betydande ekonomisk besparingspotential om man ger kollektivtrafikhuvudmännen incitament och verkliga mandat

    att visa vad som är en bra bebyggelsestruktur, en bebyggelseutveckling som kan göra kollektivtrafiken funktionell och billig

    för användare och skattebetalare. Men som sagt, utveckla gärna för mig vad som är skillnaden mellan det brittiska systemet

    för kollektivtrafiken på väg och det som Torstensson föreslår. Jag lyssnar gärna.

    Mvh
    P. Envall
    noll sju noll - 65 10 194

    SvaraRadera