fredag 5 mars 2010

Urspårning

Lena Hellgren (S) kräver på SvD Brännpunkt att Infrastrukturminister Åsa Torstensson ska dra tillbaka avregleringen av järnvägen. I artikeln gör Lena Hallengren och Socialdemokraterna flera urspårningar. Hon och (S) är livrädda för allt som handlar om avregleringar och bolagiseringar, men det är ju ingen nyhet. Men artikeln klargör att Lena faktiskt inte har riktigt koll på läget när det gäller våra spår och tåg, eller så vill hon mörka sanningen. Hon skriver ” Det stora grundproblemet för tågtrafiken är varken beredskapen, signalfel eller isbildning i växlar och hjul. Det är kapacitetsbristen, att det är fullt på spåren, som är det svenska järnvägssystemets riktigt sårbara punkt.”. Att tro att grundproblematiken enbart handlar om kapaciteten på spåren, ja då har man inte koll på utan har helt spårat ur. De problem som tågtrafiken har och har haft denna vinter kan till viss del skyllas på den extrema vintern, men det är så mycket annat som är orsaken och som måste åtgärdas där kapacitetsbristen är en del av flera orsaker.

Att helt hänvisa till spårkapaciteten är att göra det väldigt enkelt för sig. Det är fullt på spåren när det gäller sk ”peak-time”. En avreglering innebär på inget sätt att det helt plötsligt skulle vimla av tåg på spåren, särskilt inte under tider då det råder kapacitetsbrist. Banverket är dem som fördelar tiderna på spåren, och är det fullt så är det fullt och då släpps inga fler tåg på dessa tider. Däremot kan en avreglering göra det intressant att köra tåg på andra tider, när det inte är fullt på spåren. En avreglering sätter också press på SJ att sätta resenären i fokus. På trafikutskottets utfrågning om tågkaoset för några veckor sedan kunde vi konstatera att Tågkompaniet har en helt annan inställning till resenärerna och bl.a. ersättning vid försenade eller inställda tåg. För oss i Alliansen gäller resenärsperspektivet och då måste vi också våga se nya lösningar för att få en bättre och attraktivare tågtrafik, inte minst ur klimatsynpunkt.

När det gäller information och biljetter så är det helt klart att det är något som måste fungera. De problem som har varit under vintern hittills är helt oacceptabla. Alliansregeringen har redan tidigare under mandatperioden ställt högre krav på banverket om detta och det arbetet pågår, men inte så snabbt som jag helst skulle vilka önska.

Lena Hallengren drar också paralleller till avregleringar av tågtrafiken i bl.a. Nya Zeeland och Storbritannien. Men nu är det så, för dem som är insatta, att dessa avregleringar inte alls går att jämföra med vår svenska avreglering. En viktig sak i detta är att vi inte avreglerar spåren utan enbart trafiken. Lena får allt ta och läsa på mer.

När det gäller kapacitetsbristen och andra problem med spåren så har Allianens sedan 2006 höjt investeringarna på järnvägssidan med 50 % och ökat satsningarna på drift och underhåll med ca 30 % (avräknat inflationen). Vi vet att järnvägen och spåren under allt för många år haft för lite pengar för drift och underhåll och att flaskhalsar mm inte byggts bort. Alliansen gör nu en rad olika satsningar och inom den sk närtidssatsningen för 2009-2011 finns i princip alla startklara järnvägsprojekt med.

När det gäller avregleringen så vill Lena Hallengren göra det till en ideologisk fråga. Men det handlar väl snarare om att Socialdemokraterna är så bundna av sin ideologi att de inte vågar se andra lösningar för framtiden. Hotet om ”plocka russinen ur kakan” hör vi titt som tätt från Socialdemokraterna. Snacka om att tänka i snäva banor säger jag. Istället finns exempel på järnvägssträckor där SJ inte orkat med att ha en bra trafik, där har istället andra sett lösningar och lönsamhet till resenärens bästa.

1 kommentar:

  1. Det är väl lite nedlåtande att skriva att SJ "inte orkat" ha en bra trafik. Men det finns olika företagskulturer och SJ är ganska storskaligt i sitt tänkande och har alltid varit det. Det framgår av Sveriges järnvägshistoria. Redan före beslutet om allmänt järnvägsförstatligande 1939 var de mindre bolagen bättre än SJ på att fånga upp de mindre trafikflödena. Att regionaltrafiken på järnvägen skulle slås ut med fler aktörer, är dumheter. Såvida vi inte får en enda privat aktör i monopolställning.

    Pratet om att "plocka russinen ur kakan" andas okunskap om järnvägstrafikens ekonomiska villkor. Även ett privat företag, som investerar i nytillverkade tåg, måste köra på både lönsamma och "olönsamma" tider för att få täckningsbidrag till sina stora kapitalkostnader.

    "Plocka russenen ur kakan" kan däremot småbolag göra, som kör med billig begagnad materiel - som inte passar i de stora bolagens krav på enhetlig standard. Men är det egentligen någon nackdel? Det hjälper ju faktiskt exempelvis SJ att "orka med" alla dem, som vill åka modernt och fort. Alternativet för SJ är ju att antingen hålla sig med en dyrbar överkapacitet eller lämna över resenärer, som inte bokat biljetter i förväg till dem mest attraktiva avgångarna, till buss och flyg.

    Järnvägen har varit ett s.k. naturligt monopol. Men liksom ny teknik har möjliggjort fler teleoperatörer, så har ny teknik möjliggjort fler tågoperatörer. Men drömmer man om "fri" konkurrens inom järnvägssektor är man ute och cyklar! Det måste vara en reglerad konkurrens, och Banverket som myndighet måste ha utökade befogenheter gentemot tågoperatörerna, t.o.m. rätt att tillfälligt upphäva konkurrensen, och tvinga tågbolagen till ett så intimt samarbete som vore de ett bolag. Men detta bara i mycket extrema situationer.

    Jag vill också påpeka, betr "peak time" att inget säger att alla tåg måste gå exakt 17.00.

    Jag undrar om det verkligen är Socialdemokraterna, och inte Miljöpartiet som har skrivit följande i Hallenbergs SV-artikel: "Det stora grundproblemet för tågtrafiken är varken beredskapen, signalfel eller isbildning i växlar och hjul. Det är kapacitetsbristen, att det är fullt på spåren, som är det svenska järnvägssystemets riktigt sårbara punkt."

    Med denna pessimistiska syn på järnvägsteknikens möjligheter, är det klart att landsvägen kommer att ta hem spelet. Men detta är ju en politisk retorik, som mp har använt för att skrämma upp lokala opinioner till att stödja illa genomtänkta och ofinansierade nybyggnadsprojekt. För sin trovärdighets skull borde s sparka ut mp från alla sammahang som har med järnväg att göra. Det vore bättre att låta v ta hand om järnvägen. Visserligen är v motståndare till allt vad avreglering heter, men har dock en del anställda i Banverket i partileden! Har man varit ute och reparerat signalfel, vet att signalfel inte bara är borgerlig retorik.

    De flesta järnvägarna är indelad i blocksträckor. Om en blocksignal slås ut slås två blocksträckor ihop till en. Så illa att kapaciteten halveras är det inte, med det leder dock till ett betydande kapacitetsbortfall och inte sällan till tågförseningar.

    Jag har skrivit inlägg på flera bloggar, men egen och andras, och hoppas att bloggägaren tillåter mig hänvisa till dem:
    http://askersunds.blogg.se

    Jag har skrivit åtskillig på andra bloggar, min egen och andras, och hoppas att bloggägaren låter mig hänvisa till de inläggen:
    http://askersunds.blogg.se
    (Flera inlägg)
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.14153976
    (Jag har skrivit två längre kommentarer)

    Lars Flemström
    Numera socialdemokrat, som vill ha ett seriöst socialdemokratiskt regeringsalternativ

    SvaraRadera