Väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn brukar, tyvärr, kallas för dödens väg med anledning av alla tragiska olyckor genom åren. Vägen är hårt trafikerad med både tung trafik, pendlare och (ibland) stressade båtresenärer. Det har länge funnits planer på motorvägsstandard längs hela vägsträckan. Men under den förra regeringen så gick det i snigelfart, trots alla allvarliga olyckor med många svårt skadade och dödade.
I Alliansens närtidssatsning var därför väg 73 med som ett prioriterat projekt som fick pengar för att snabba på byggprocessen och äntligen bli klar med motorvägen. I torsdags (11/3) så gjorde vi i trafikutskottet ett studiebesök hos Svevia och deras vägetapp som de nu arbetar med att få klar till den 4 december, nästan ett halvår före utsatt tid. Härligt att se att med Alliansens satsningar blir saker och ting realitet. Svevia berättade sedan om processen att gå från ett "myndighetsbolag", dvs Vägverket produktion, till ett "eget" bolag (ägt av staden). Jag kunde inte uppfatta det på annat sätt än att alla tyckte att bolagiseringen var helt rätt och riktigt. Det måste ju ha känts lite märkligt för alla ledamöter från vänstersidan att se att Alliansen inte bara pratar utan också satsar så att projekt bli verklighet, dels allt positivt Svevia hade att berätta om bolagiseringen.
Jag kan dock inte undgå en lite reflektion om att Miljöpartiets representant i trafikutskottet inte var med på studiebesöket, inte heller hade hon skickat någon ersättare. Nog för att jag vet att Miljöpartiet inte tycker om vägar, men besök i verkligheten och kunskap skadar väl aldrig inom vägområdet även för en Miljöpartist?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar