tisdag 2 mars 2010

RUT och ROT

Nu har vänsterpartierna tydligen enats om att RUT-avdraget ska tas bort om de skulle vinna höstens val. Det innebär att att Lars Orhly och Vänsterpartiet har ett stort inflytande inom vänsterblocket. Något för väljarna att fundera både en och två gånger på inför valet. Vad skulle det innebära om kommunisterna efter valet skulle ingå en i svensk regering? Själv ryser jag vid själva tanken.

Sedan har jag svårt att förstå varför någon vill avskaffa RUT-avdraget. Uppenbarligen gör det svarta jobb vita och fler kommer i arbete. Inte minst handlar det om många kvinnor som genom RUT-avdraget kan möjliggöra tanken på att starta eget företag. Jag förstår faktiskt inte att man i ena andetaget talar sig varm för jämställdhet och i nästa andetag så vill man ta bort ett avdrag som ger möjlighet till just ökad jämställdhet för kvinnor men det är helt ok med ett ROT-avdrag som till majoriteten gynnar manliga företagare. Ja jag vet att det finns kvinnliga hantverkare och att de också startar egna företag. BRA! Men den "fulhetsstämpel" som verkar råda när det gäller städning men inte när det gäller att snickra eller bygga anser jag vara nedvärderande. Städning är något som är otroligt viktigt för t.ex. hälsan- tänk er en arbetsplats eller en skola som inte städas, hur tror ni den ser ut efter några dagar?

I debatten glöms från vänstersidan att det också finns flera pensionärer som genom RUT-avdraget ges möjlighet att kunna bo kvar i sina bostäder när städningen eller annat hemma-arbete blir för tungt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar