lördag 9 maj 2009

Stämma, valupptakt och konvent

Hel-lördag i politikens tecken med länsförbundsstämma, valupptakt och politiker08-konvent.

Förbundsstämman för Stockholms län avlöpte rätt snabbt och smidigt. Egentligen uppkom bara diskussion om en av motionerna som handlade om att vi skulle verka för en fortsatt "fri" föräldraförsäkring (dvs att det ska vara fritt för föräldrarna att själva bestämma vem som ska vara hemma och hur länge). Jag är för att föräldrarna ska få bestämma själva och jag är mycket tveksam till ytterligare kvotering av föräldradagarna. Usch, bara ordet kvotering får mig att rysa. Jag är glad över att motionen bifölls av stämman. Det mest roliga var att vårt finanslandstingsråd Catharina Elmsäter-Svärdh valdes till ny förbundsordförande. Just därför att hon är väldigt kompetent och en duktig politiker (inte alla som lyckas kombinera dessa två faktorer). Att hon är den första kvinnliga ordföranden är kul, men inte mer. Kompetens måste vara det som alltid avgör.

Vid 12 var det stor EU-valsupptakt på Norrmalstorg med statsminister Fredrik Reinfeldt som öppnade det hela. Läs förövrigt Fredriks debattartikeln på SvDs Brännpunkt om vikten av att alla tar ansvar för klimatfrågan även i kristider. Sedan följde utfrågning av våra fyra moderata toppkandidater och därefter Carl Bildt, Beatrice Ask coh Fredrik igen. Moderator var Sofia Arkelsten som var laddad till tänderna och gjorde det hela proffsigt och roligt. Läs mer här.

Eftermiddagen ägnades åt politiker08-konvent som nu avhandlade en rad med rapporter sammanställda från de olika arbetsgrupperna. Under 2008 har flera grupper arbetet på olika teman som utveckling av Stockholm, trafik, miljö, sjukvård mm. Alla, även icke-medlemmar, har haft möjlighet att delta i arbetet. Själv har jag följt arbetsgruppen om trafik som haft fokus på kollektivtrafiken. Jag var inte med under hela konventet, men sammanfattningsvis så var det jag lyssnade på bra förutom en lite "udda" diskussion. Den handlade om ett förslag om skyskrape-bonus. Jag har inget emot höga hus eller skyskrapor så länge de byggs på rätt plats. Diskussionen handlade om detta var ett bra förslag eller inte. Tyvärr så uppfattar jag det som att rapporten om bostadspolitiken på ett sätt egentligen mest var skriven för Stockholm stad och inte övriga kommuner i länet. Det var nog därför som det blev ett "för" och "emot"läger.

1 kommentar: