Idag har jag bevakat två intressanta seminarier. Det blev en del spring, men så blir det när två intressanta arrangemang pågår samtidigt.
SIKA arrangerade idag ett seminarium med anledning av deras regeringsuppdrag att studera om det finns någon potential till överflyttning mellan trafikslag. Syftet med överflyttningen är att reducera koldioxidutsläppen inom transportsektorn. Det finns potential till överflyttning, men det finns också potential till förbättringar och därmed reducering av koldioxid, även inom ett trafikslag. Dvs lösningen är inte alltid att överflytta till ett annat trafikslag, vilket inte alltid är möjligt, utan med, i vissa fall ganska små, förändringar kunna göra miljöinsatser inom befintligt trafikslag. Länk till SIKAs rapport finner du här.
Det andra seminaret handlade om hur ska vi kollektivtrafikförsörja våra flygplaster. Seminariet arrangerades av riksdagens Luftfartsforum. Flyg får i miljödebatten ofta stryk och nämns som en miljöbov. Men jag håller inte med. Flyget spelar en viktigt roll och man kan säga att flyget utgör den internationella kollektivtrafiken. Självklart är det så att vi vid varje tillfälle ska försöka välja det alternativ som är mest miljövänligt. Flyget är då inget alternativ för kortare transporter. När det gäller Arlanda finns ett utsläppstak som måste klaras. Nu riskerar flygplatsen inskränkningar i flygtrafiken eftersom utsälppen inte klarar taket. Men av de totala utsläppen står själva flyget "bara" för 50 %, resten beror på marktransporter. Resenärernas resor och de anstäldas resor till och från Arlanada. Med anledning av detta pågår ett intensivt arbete med olika parter såsom SL, LFV mfl för att få till bättre kollektivtrafik. Men hur går vi vidare när det gäller övriga flygplatser i vårt land? Det var ett intressant samtal som visar på viktigheten i att se till ett transportsystem och att utgå från resenärens perspektiv. Ett samarbete är nu inlett med olika intressenter och framöver kommer nog nya intressanta idéer fram.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar