Idag har riksdagens trafikutskott haft budgetdebatt om utgiftsområde 22 Kommunikationer. Budgeten är på 40,2 mdkr och utgiftsområdet omfattar vägar, järnvägar, sjöfart, luftfart, IT och post. Sedan Alliansen tillträdde efter valet 2006 har vi arbetat intensivt med infrastrukturfrågorna och anslagen har höjts jämfört med 2006. Till budgeten finns också en närtidssatsning om 7,6 mdkr för 2009-2010. Tillsammans med den budgetförstärkning som gjordes redan 2008 på 1 mdkr/år till vägar och järnvägar innebär det att alliansen gör en historisk satsning på ca 10 mdkr på två år till förbättringar av vägar och järnvägar. Välkomna satsningar och förbättringar som ska ge genomslag i närtid. Speciellt viktigt med tanke på det eftersatta behov som finns både på investeringssidan och drift och underhåll enligt den förra regeringens infrastrukturplan.
Mitt anförande i debatten ägnade jag åt att berätta om närtidssatsningen och vilka utmaningar vi står inför när det gäller infrastruktur: eftersatta investeringar, eftersatt drift- och underhåll och klimatutmaningen. Det är ju väldigt viktigt att vi börjar tänka som ett trafiksystem och inte fyra separata trafikslag. Vi måste få mer klimateffektiva transporter och resor. En del av detta handlar om att få fler att åka kollektivt.
Vi kan konstatera att socialdemokraterna har vaknat till i opposition efter att ha tagit 12 års sovmorogn när det själva hade makten. Men det är lätt att ösa på med pengar i opposition när man inte behöver ta något ansvar för sina förslag.
Miljöpartiet vill i princip bara satsa på järnvägar, men inte på vägar. Lite drift- och underhåll av vägar är ok, men inga investeringar.
Vänsterpartiet vill ha ett helt annat investeringssystem för infrastruktur.
Det blir spännande att se hur oppositionen tänkt komma överens och vad det skulle innebära för infrastrukturen i hela vårt land.
Länk till protokoll från debatten finns här och web-tv här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar