Nu går regeringen in med stöd till den hårt drabbade fordonsindustrin. Det görs på ett bra sätt med en tydlig markering att staten inte är intresserade av att bli fordonsägare. Istället skapas förutsättningar för att få marknaden inom fordonsindustrin mer "normal". Paketet är på totalt 28 mdkr och innehåller följande:
- 3 mdkr avsätts till forskning och utveckling.
- säkerställer statliga kreditgarantier för upptagande av lån i Europeiska investeringsbanken upp till 20 mdkr.
- 5 mdkr till undsättningslån till företag inom fordonsklustret som befinner sig i ekonomisk kris.
Alliansregeringen visar handlingskraft och tar tag i den allvarliga krisen inom fordonsindustrin. Jag vill dock poängtera att det är inte bara fordonsindustrin som drabbas av finanskrisen och lågkonjukturen. Idag är det varsel inom många olika industrier och det trycker jag ibland saknas i debatten. Speciellt oppositionen (i alla fall s) har mest skrikigt om att regeringen ska ta över ägandet av Volvo och SAAB. Skulle staten göra det så finns det ju bra många fler företag som regeringen i så fall också måste gå in och rädda, eller? Jag tycker inte att det är det första som en regering ska överväga när viktiga företag eller industrier hotas i Sverige. Stimulanser och garantier som får igång marknaden är betydligt bättre. En kris försvinner ju inte automatiskt, som en del tycks tro, för att ägandet flyttas. Det gäller att åtgärda problemen, inte flytta dem till någon annan.
När det gäller satsningen på 3 mdkr till forskning och utveckling inom fordosnindustrin hoppas jag att det nu innebär en stor knuff framåt för mer miljövänliga personbilar och tyngre fordon. På så sätt blir denna satsning både ett sätt att rädda fordonsindustrin och samtidigt göra insatser för att snabbare kunna ta tag i klimatfrågan utifrån transportsektorn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar