fredag 23 april 2010

Tomma löften, men inga besked

Intressant, den 3 maj närmare sig och då ska vänsteroppositionen presentera sitt budgetalternativ. Det ska vekrligen bli spännande att se vad de kommer fram till. Vi har ju fått en föraning när det gäller Förbifart Stockholm och av det blev det ... ingenting. Stockolmsregionen och hela Sverige behöver politiker som vågar fatta beslut. Så är det inte för vänsterröran.

Om jag inte har uppfattat helt fel så har i alla fall jag tolkat Mona Sahlin som att (S) och de andra vänsterkompisarna idag skulle ha presenterat detaljerna kring deras infrastruktursatsningar. De har ju gått ut med sin viljeinriktning, men i detaljer, tidigare i veckan. Jag har i alla fall inte sett något, men det är väl som vanligt när Socialdemokraterna är i farten - en massa löften som sen inte uppfylls. Kan det vara så att vänsterröran har lite svårt att få siffrorna att gå ihop nu när de ska enas om ett budgetalternativ? De har ju varit ute under en längre tid och lovat runt vitt och brett om ökade satsningar på än det ena än det andra politikerområdet. Men i slutändan måste allt gå ihop. Men även för den som knappt kan räkna står det helt klart att ska bara så en bråkdel av alla deras utlovade satsningar genomföras så kommer det att bli skattehöjningar. Kom då ihåg att när Mona Sahlin pratar om att skatten ska "bara" höjas för höginkomsttagarna, så är en höginkomsttagare i (S) värld en person som tjänar runt 23 000 kr eller mer. Verkligen något att tänka på ...

Sen när det gäller infrastruktur så kan man fråga sig vilka fler vägprojekt ute i landet som S+v+MP tänker plocka bort? De säger att de vill satsa på järnväg och kollektivtrafik, men inte på väg. Vilken verklighet lever de i? Vi behöver satsningar både på järnväg och kollektivtrafik OCH väg. Det är faktiskt så att merparten av kollektivtrafik faktiskt går på väg. Ojdå, det hade de rödgröna helt glömt bort.

2 kommentarer:

  1. En ide: fullfolj planerna pa en motorvagstriangel Sthlm-Gbg-Malmo samt norrut till Sundsvall och vasterut till Karlstad. Uppratta ett system med vagtullar och sank bensinskatten i stallet. Alla tjanar pa det sistnamnda och vagfinansieringen blir betydligt mer riktad.

    Ett exempel: jag aker ofta I-80 genom delar av Ohio. Det ar ungefar 175 miles (280km) fran Westgate till Cleveland langs Ohio Turnpike. Det kostar mig $11 (77kr) om jag betalar kontant eller $7.50 (52.50 kr) om jag har en EZ-Pass transponder kopplad till mitt kreditkort. Transponder-kontot fylls pa automatiskt nar balansen ar under en viss niva.

    Nu kostar bensinen inga pengar har i landet tack vare en relativt sund skattepolitik. Men man skulle anda kunna tanka sig en motsvarande modell i Sverige med lagre bensinskatt och overkomligt prissatta vagtullar, dar man kan valja att betala kontant eller med en transponder. Tullen ar densamma oavsett nar du reser - den betalar slitaget och ar alltsa inte nagot bisarrt "miljopolitisk" pahitt.

    Det lar finnas vagtullar i Frankrike och Italien. Jag har aldrig sett dem, allt jag minns av kontinental-Europa ar att jag kunde blasa pa i drygt 200km/h fran Kiel och soderut...

    SvaraRadera
  2. Hej, Malin,

    Vad tror du om det har?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/logndetektorn/article7023843.ab

    SvaraRadera