torsdag 29 april 2010

Mer till allt och alla – men finansiering?

Nu börjar vänsterkartellen presentera sina förslag för Sveriges framtid. Det ser mörkt ut. Vi har bara sett några av förslagen men det går att redan ni konstatera att S+V+MP ska ge mer till allt och alla. Javisst, jag förstår om en del kan tycka att mer till allt och alla är väl bra. Problemet är att vänsterkartellen inte alls är lika tydlig med hur finansieringen ska gå till. Rejäla skattehöjningar är att vänta eller gigantiska lån, eller kanske värst av allt, det blir både och. Sen är ju en del av förslagen väldigt luddiga eller rent av inte stämmer med partiernas agerande i riksdagen den senaste mandatperioden.

Låt mig ta det här med infrastruktursatsningar. S+V+MP säger i sin uppgörelse att det är viktigt med konkurrens inom anläggningsbranschen. Samtidigt har de reserverat sig i samtliga ärenden i Riksdagen och röstat emot bolagisering av bl.a. Vägverket Produktion och Banverket Produktion. Låter inte alls trovärdigt i mina öron.

Jag vill också kommentera oppositionens satsning på infrastruktur lite närmare.

Luftstlott och sagor. De lovar nu allt till alla och det innebär att miljarderna kommer rulla. Detta är att lura väljarna. Låt mig påminna om Ulrica Messings infrastrukturplan för 2004 – 2015. Redan när den planen beslutades i Riksdagen saknades 70 mdkr. Det var nog många glada personer runt om i Sverige som raskt satte i halsen när de insåg att det inte handlade om realistiska förslag utan om luftslott och sagor. Samma sak nu. Finansieringen är inte klar. Kilometerskatt ska införas, men inga detaljer. Kommer att slå hårt mot bl.a. skogsnäringen.

Sedan Alliansregeringen införde möjligheten med medfinansiering har det kritiserats hårt av vänsteroppositionen, Så sent som i en motion till riksdagen i förra veckan kräver de ett tillkännagivande till regeringen om att medfinansieringen ska tas bort. Fast i måndags när deras gemensamma överenskommelse presenterades var det visst ok men viss typ av kommunal medfinansiering… man kan ju stilla undra hur de ska ha det egentligen. Det är bl.a. därför som jag är mycket oroad över deras förslag just därför att de inte presenterar några detaljer, säger att de måste återkomma med exakt vad de menar m.m.

Lånefinansiering. Det verkar vara vänsterkartellen ”lösningsmedel” på det mesta. Jag säger bara Grekland … Sverige har tagit sig igenom en historisk ekonomisk kris bl.a. genom att amortera ned låning och att de förslag som läggs är finansierade till sista kronan från början. Det vill nu vänsterröran börja rasera.

Mer för pengarna. Det är viktigt att vi använder våra skattemedel på bästa sätt så också inom infrastrukturområdet. Att då som vänsteroppositionen slå sig för bröstet att nu ska de minsann bygga höghastighetsbanor kan man börja undra hur rädda de om är om medborgarnas skattemedel. Jag trodde från början att det var ett skämt att de tänker bygga en höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås?! Höghastighetsbanor är intressant, men det är helt klart att det behövs ytterligare utredning innan allt är klart för ett ev. bygge. Finansieringen t.ex., sedan är inte linjedragningarna klara än. Jag har svårt att se att vänsteroppositionen får med sig regionerna att medfinansiera när det inte finns långsiktighet och realistisk finansiering på plats. Tidsvinsten mellan Göteborg och Borås i förhållande till de miljarder som måste till är intressant att räkna ut!

Stockholm. Alliansen har lagt ett 100-miljardes paket för Stockholmsregionen. Åtgärder som inte bara är nödvändiga för huvudstaden utan för hela Sverige. Vad är beskedet från S+v+MP? Jo, man orkar inte komma överens om Förbifarten. Jag ser heller inga skrivningar som gör mig som boende i Stockholmsregionen speciellt trygg för att vår regionen ska fortsätta utvecklas och mer tillväxt.

Suck. Det blev ett långt inlägg som skulle kunna bli ännu längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar