Allt fler stockholmare väljer att cykla till och från jobbet. Det här är otroligt bra, vårt trafiksystem skulle vara än värre om inte alla dessa personer cyklade. Allt fler cyklar dessutom året runt oavsett väder. När jag jobbade på Trafikkontoret i Stockholm stad (jag är ju nu tjänstledig eftersom jag sitter i Riksdagen) så arbetade jag bl.a. med drift och underhåll av gator, vägar och cykelbanor mm. Just när det gäller snöröjning såg vi att det var viktigt att även de mest använda cykelstråken också prioriterades och inte bara alla huvudleder så fort det kom snö.
DN tar just nu upp det här med vikten av fungerande cykelstråk, vilket jag tycker att det är bra. Men känns lite trist att de fokuserar så mycket på vilken budget som just Trafikkontoret avsatt för cykelåtgärder samt att det mest fokuseras på investeringar. Det är självklart att det behövs investeringar för att bygga ut cykelvägnätet, knyta ihop kommuner eller kommundelar med varandra, bygga bort felande länkar mm. Men minst lika viktigt är att se till att underhålla de cykelvägar som redan finns idag. Allt för många glömmer bort att det finns fler förvaltningar inom Stockholm stad som också genomför åtgärder, bl.a Exploateringskontoret. Frågan om att kunna ta med cykeln på bussen, pendeltåget eller i tunnelbanan är viktigt. Sedan finns det naturligtvis saker som man måste fundera på, t.ex. hur det praktiskt ska fungera i rusningstrafik.
Frågan om det inte är dags att prioritera cyklarna framför andra trafikslag då? Så här tycker jag. Verkligheten är inte så enkel att endast ett trafikslag kan vara allena rådande. I en stadskärna kommer det alltid att finnas varuleveranser, t.ex. handlare, restaruanger m.fl. har ju ingen verksamhet om inte varutransporter fungerar eller andra transporter till och från. Färdtjänst måste komma fram och även andra persontransporter. Sedan måste det finnas plats och säkerhet för gående. Utmaningen består i att ta till sig verkligheten och sedan skapa ett system där alla får plats och kan utnyttja sin potential.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar