Idag har det verkligen varit en riktig infrastrukturdag. Regeringen har beslutat att ge klartecken för Förbifart Stockholm. Förbifarten är en viktig del i att bygga framtidens trafiksystem i Storstockholm. Essingeleden har för länge sedan slagit i taket och visst är det väl lite halvlustigt att den som inte ens ska till Stockholm måste runda husknuten på Karolinska för att ta sig förbi.
Förbifarten löser inte allt, men den är viktig för att knyta ihop södra och norra delarna av Stockholm, men också för att knyta ihop Mälardalen på ett bättre sätt. Mp verkar leva i en drömvärld där de tror att spår och tåg skulle kunna ersätta all biltrafik. Så ser det inte ut ute i landet och inte heller i Stockholm. En satsning på det ena utesluter inte en satsning på det andra. Vi blir mer och mer rörliga och arbetsmarknaderna växer. Då måste vi se till att skapa trafiksystem som bidrar till detta och ta med faktorer som miljö och klimat. Förbifarten kommer in som en viktig del, stora satsningar på kollektivtrafik är en annan. Mp verkar förresten helt ha glömt bort att merparten av Sveriges kollektivtrafik går på buss, även om vi i Stockholm har en väldigt stor spårandel i och med tunnelbanan.
Ska bli intressant att följa den röd-gröna utvecklingen i frågan – å ena sidan Mp:s klara nej, å andra sidan positiva socialdemokrater. Sedan har vi Orhlys gäng också. Men stockholmarna vet idag att med moderat ledarskap händer det saker. Socialdemokraterna har haft vilja på papperet men aldrig kommit till skott.
Regeringen beslutade också idag att inrätta ett Trafikverk och att lägga ned Vägverket och Banverket från den 1 april 2010. Dessutom bildas myndigheten Trafikanalys som bl.a. ska göra en del av det som SIKA tidigare gjort (Sika läggs då också ned). Bra, bra, och ännu mera bra är min kommentar. Alliansen visar återigen på handlingskraft och fokus på infrastruktur i syfte att skapa långsiktigt hållbar tillväxt och utveckling.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar