onsdag 3 februari 2010

Underhåll först och (S) måste lära sig räkna

Snö, kyla och is = vinter = tågproblem = sant. Tyvärr är det en ekvation som ser ut så i dagens moderna Sverige. Tågtrafiken klarar inte av att det blir vinter och speciellt inte om det blir en långvarig vinter i hela vårt avlånga land. Det är faktiskt otroligt att vi inte kan få tågtrafiken att fungera ordenligt vintertid. Jag har förståelse för att det vissa dagar kan bli problem om det blir ett extremt snöoväder. Infrastrukturministern säger att detta är oacceptabelt, läs SvD, och hon säger fortsättningsvis att den förra regereringens allt för låga satsningar på drift och underhåll av våra järnvägar också nu visar sig. Alliansen har sedan 2006 kontinuerligt ökat Banverkets anslag för drift och underhåll av spår och jag hade hoppats att de ökade satsningarna skulle ha gett effekt tidigare. Här vill jag se ännu mer action från Banverkets sida. Men Lena Hallengren (S) tycker inte om att Åsa Torstensson lägger delar av skulden för tågproblemen på den förra regeringen. För enligt Lena Hallengren, om man räknar med inflationen så skulle det bli samma pengar, SvD. Inte vet jag hur Lena Hallengren eller (S) räknar eller om de ens kan matematik ordentligt. Men Alliansregeringen har de tre senaste årenhöjt anslagen för Banverket på mer än 40 %, från 3,3 mdkr/år 2006 till 4,9 mdkr/år 2009 . Mig veterligen har vi inte haft någon inflation på 40 % under denna period. Hemläxa och en mattekurs för (S)! Intressant är också att (S) och övriga oppositionen hellre skriker om höghastighetsbanor, projekt på 150 mdkr eller mer, istället för att se sanningen om att det kanske finns en poäng i att underhålla och sköta det vi har innan vi bygger nytt.

Det är som en del av dem som renoverar sina hus. Visst, det är kanske roligare att lägga pengarna på ett häftigt kök istället för att lägga om taket. Men det häftiga köket är inte så häftigt längre när taket börjar läcka. Vi måste göra saker och ting i rätt ordning. Jag tycker att höghastighetsbanor är intressant och förr eller senare blir det nog verklighet även i Sverige. Men dagens resenärer blir inte hjälpta av att vi bygger en höghastighetsbana, de blir hjälpta av att vi tar hand om den infrastruktur som vi har idag och ser till att den fungerar först, allt annat vore kapitalförstöring = missbruk av våra medborgares skattemedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar