fredag 5 februari 2010

(S) gör snö till politik

Jag hörde Sven-Eric Österberg (S) på i P1 på radion idag. Nu vill (S) göra snö till politik och kalla in Åsa Torstensson coh Anders Carlgren till respektive utskott för att få rapport angående problemen i tågtrafiken och rasade tak.

Åsa Torstensson har klart deklarerat att i Sverige har vi vinter och det är inget konstigt och något som tågen och spåren ska klara. Det finns flera orsaker till problemen. Men en orsak är eftersatt underhåll av spåren under allt för lång tid. Det är så dags nu för (S) att vakna upp, men när de själva hade makten i 12 år var detta inget priorietat från deras sida. Sedan 2006 har Alliansen ökat anslagen för drift och underhåll till spår med 40 %, omräknas (S) anslag från 2006 till 2009 års penningvärde blir ökningenca 33%. Tyvärr går det inte så snabbt att hämta tillbaka det eftersatta underhållet på 3 år, även om jag önskade att det var så.

När det gäller rasade tak så dimensioneras de för snölaster och personligen tror jag inte att problemet ligger där (om inte nu någon helt glömt snön i beräkningarna). Vind tas också med och det finns olika värden för olika delar av landet. Jag tror snarare att det rör sig om okunskap om vikten av drift och underhåll, dvs snöröjning och då också på taken. När det gäller tält av olika slag (typ tennishallar) så är jag osäker på hur de konstrueras. Men snö väger, ibland väldigt tungt, även om det kan vara lite svårt att tänka sig det när flingorna faller en och en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar