Vid årsskiftet slipper alla fordonsägare skattemärket på nummerplåten. Det lilla klistermärket har använts som ett bevis för att fordonsägaren betalat fordonsskatten. Men denna lilla klisterlapp innebär en administration som kostar runt 50 miljoner kronor. Sköna pengar som staten kan använda mer effektivt.
Finns det inte risk för att folk nu struntar i att betala fordonsskatten? Vissa kanske tänker så, men de kommer säkerligen att upptäckas för eller senare av polisen. Redan idag kollar polisen fordon på fler sätt än att bara titta om det finns ett klistermärke eller inte genom att polisbilarna är utrustade med datorer.
Ingen skulle väl i dagens moderna samhälle komma på ett system som, förutom att det kostar miljontals kronor ,är baserat på ett litet klistermärke för att se om en bil är skattad eller inte
onsdag 14 oktober 2009
tisdag 13 oktober 2009
Moderniserad kollektivtrafik
Idag hade vi i alliansen i trafikutskottet ett riktigt bra möte med näringsdepartementet angående arbetet med en ny kollektivtrafiklagstiftning. Som jag redan nämnt så har ju den genomförda utredningen tagit ett ganska stort kliv med sitt förslag jämfört med hur det ser ut idag. Branschen själva har fått fräs under skolsulorna och arbetar intensivt med eget utvecklingsarbete. Vart vi landar är inte klart på något sätt. Jag själv tror på en mix av det bästa från utredningen tillsammans med bra idéer från remissvaren.D agens möte var väldigt bra för att stämma av hur arbetet i näringsdepartementet går samt att vi fick en bra dragning av hur remissvaren ser ut.
Av den diskussion som vi hade idag är i alla fall jag väldigt hoppfull om en moderniserad kollektivtrafik inom en inte allt för avlägsen tid. En moderniserad kollektivtrafik som får accept av de flesta ute i branschen och som vi resenärer verkligen känner utgår från oss som användare. Exakt hur det är tänkt att bli är inte klart och eftersom det är ett pågående beredningsarbete vill jag inte lämna någon ytterligare redogörelse för vad som sades på dagens möte.
Av den diskussion som vi hade idag är i alla fall jag väldigt hoppfull om en moderniserad kollektivtrafik inom en inte allt för avlägsen tid. En moderniserad kollektivtrafik som får accept av de flesta ute i branschen och som vi resenärer verkligen känner utgår från oss som användare. Exakt hur det är tänkt att bli är inte klart och eftersom det är ett pågående beredningsarbete vill jag inte lämna någon ytterligare redogörelse för vad som sades på dagens möte.
torsdag 8 oktober 2009
Effektivare anläggningsbransch
Att anläggningsbranschen kan bli effektivare och mer produktiv och även innovativ är ingen nyhet. Nu är det ju inte så att allt ha stått helt still, det tycker nog i alla fall inte de som finns i branschen. Men jämfört med andra branscher så har anläggningsbranschen en hel del att ta tag i. Det handlar också om effektivare användning av våra pengar, skattemedel, som bekostar satsningarna på infrastruktur. Mer effektivt utnyttjande av resurser gör att vi kan få ut mer för pengarna. Och sådan gillar vi väl alla.
Jag vet att branschen arbetar med detta, men för att öka tempot ytterligare tillsätter nu regeringen en kommitté för att följa upp och analysera de statliga beställarnas agerande inom området. Info finns här. Själv är jag också inbjuden till betongbranschens stora konferensdag ”Betongfeber” den 17 november att prata om just det här med effektivare anläggningsbransch och bättre utnyttjande av satsade skattemedel.
Jag vet att branschen arbetar med detta, men för att öka tempot ytterligare tillsätter nu regeringen en kommitté för att följa upp och analysera de statliga beställarnas agerande inom området. Info finns här. Själv är jag också inbjuden till betongbranschens stora konferensdag ”Betongfeber” den 17 november att prata om just det här med effektivare anläggningsbransch och bättre utnyttjande av satsade skattemedel.
onsdag 7 oktober 2009
Mina motioner
Så var den allmänna motionstiden slut för detta riksdagsåret. Några motioner blev det i alla fall för egen del. Även om jag tycker att det här med motioner på något sätt har spelat ut sin roll. I princip alla motioner avslås och många ledamöter lämnar in samma motioner år ut och år in. Sedn om man är i majoritetsställning så är det ingen idé att motionera inom eget utskott då det finns andra bättre sätt att arbeta för sina frågor. För mig är trafik och infrastruktur det mest intressanta politikområdet, men eftersom jag sitter i trafikutskottet har jag inte motionerat om detta.
Om ajg får sitta kvar i riksdagen även nästa mandatperiod borde jag kanske fundera på att motionera om att avskaffa allmänna motionstiden och att det istället tas fram ngåor annat bättre demokratiskt sätt att arbeta på.
Nåväl, håll till godo, här är i alla fall mina motioner detta år. Länk finns här där också motionstexterna kommer att läggas in inom kort.
Motion 2009/10:C285 av Malin Löfsjögård (m) Klimatsmart byggande
Motion 2009/10:C333 av Malin Löfsjögård (m)Tillgång och kostnad för eurokoderna
Motion 2009/10:Fi214 av Malin Löfsjögård (m)Momskompensation
Motion 2009/10:Fi215 av Malin Löfsjögård och Hillevi Engström (m)Skatteutjämningssystemet
Motion 2009/10:K261 av Malin Löfsjögård (m)Avskaffande av första maj som helgdag
Motion 2009/10:N236 av Malin Löfsjögård (m)Fjärrvärme i konkurrens
Motion 2009/10:Sk300 av Malin Löfsjögård (m)Värnskatt
Motion 2009/10:U268 av Jan-Evert Rådhström m.fl. (m)Nordiska rådet
Om ajg får sitta kvar i riksdagen även nästa mandatperiod borde jag kanske fundera på att motionera om att avskaffa allmänna motionstiden och att det istället tas fram ngåor annat bättre demokratiskt sätt att arbeta på.
Nåväl, håll till godo, här är i alla fall mina motioner detta år. Länk finns här där också motionstexterna kommer att läggas in inom kort.
Motion 2009/10:C285 av Malin Löfsjögård (m) Klimatsmart byggande
Motion 2009/10:C333 av Malin Löfsjögård (m)Tillgång och kostnad för eurokoderna
Motion 2009/10:Fi214 av Malin Löfsjögård (m)Momskompensation
Motion 2009/10:Fi215 av Malin Löfsjögård och Hillevi Engström (m)Skatteutjämningssystemet
Motion 2009/10:K261 av Malin Löfsjögård (m)Avskaffande av första maj som helgdag
Motion 2009/10:N236 av Malin Löfsjögård (m)Fjärrvärme i konkurrens
Motion 2009/10:Sk300 av Malin Löfsjögård (m)Värnskatt
Motion 2009/10:U268 av Jan-Evert Rådhström m.fl. (m)Nordiska rådet
Vallentunamoderaterna
Ikväll var jag inbjuden till Vallentunamoderaterna för att berätta om Alliansens satsningar på trafik och infrastruktur. Det är alltid intressant att prata trafik för det är många som inser att detta är en viktig fråga som vi pratar alldeles för lite om även om alliansen gör otroligt mycket inom området. Vår gruppledare i Riksdagen, Lars Lindblad, var också med på mötet och berättare om vår miljöpolitik.
Det var en bra kväll där det blev en väldigt bra mix mellan miljö och trafik. Frågorna hänger ju verkligen ihop.
Det var en bra kväll där det blev en väldigt bra mix mellan miljö och trafik. Frågorna hänger ju verkligen ihop.
Måndagskampanj i Täby
På måndagarna brukar vi moderata riksdagsledamöter från Stockholms län besöka en kommun varje vecka. Alla ledamöter är inte med varje gång, men vi brukar vara ett par tre stycken plus några politiska sekreterare. Denna vecka var det dags för Täby där jag tillsammans med Lars Lindblad och Isabella Jernbeck och våra politiska sekreterare gjorde tre besök.
Först besökte vi företaget Big Image som arbeter med bilder i storformat och då menar jag riktigt stora. Det var otroligt intressant och lärorikt och det är alltid lika trevligt att få träffa en riktig entreprenör. Enligt vd:n så sysslar inte företaget med storformatsbilder utan med storformatsupplevelser.
Sedan träffade vi NCC och företrädare för tekniska kontoret på Täby kommun för en presentation av "Täbykonceptet". Det är ett partneringavtal för drift och underhåll av vägar, gator , grönytor, parker och lekparker.
Dagen avslutades med att vi fick veta mer om "Täbyinitiativet" som är ett projekt för att åstadkomma ett fritt fjärrvärmenät där kunden har valfrihet vad gäller val av leverantör. Jag vet en hel del om detta redan, men det var intressant att få ge mina riksdagskollegor mer information om detta.
Först besökte vi företaget Big Image som arbeter med bilder i storformat och då menar jag riktigt stora. Det var otroligt intressant och lärorikt och det är alltid lika trevligt att få träffa en riktig entreprenör. Enligt vd:n så sysslar inte företaget med storformatsbilder utan med storformatsupplevelser.
Sedan träffade vi NCC och företrädare för tekniska kontoret på Täby kommun för en presentation av "Täbykonceptet". Det är ett partneringavtal för drift och underhåll av vägar, gator , grönytor, parker och lekparker.
Dagen avslutades med att vi fick veta mer om "Täbyinitiativet" som är ett projekt för att åstadkomma ett fritt fjärrvärmenät där kunden har valfrihet vad gäller val av leverantör. Jag vet en hel del om detta redan, men det var intressant att få ge mina riksdagskollegor mer information om detta.
fredag 2 oktober 2009
Tankesmedja med mersmak
I veckan så arrangerade Förddubling.se, kollektivtrafikbranschens utvecklingsprojekt, en tankesmedja för att få igång tankarna på hur vi ska kunna fördubbla kollektivtrafiken. Jag hade möjlighet att vara med nästan hela dagen. På förmiddagen förelästes det om inspiration och sedan fick visades en vision om hur det skulle kunna se ut år 2025. På eftermiddagen kom det som jag tycker var mest intressant, själva tankesmedjan. Lite flummigt kanske någon tycker, men nej det var det verkligen inte. Däremot lärorikt och intressant. Även om jag själva undvek att aktivt delta i själva diskussionerna som skedde i mindre grupper. Eftersom jag själv kanske kommer att vara med och fatta beslut om en ny kollektivtrafik vill jag inte styra någon annans idéer. Diskussionerna skedde i mindre grupper och sammansättningen varierades under eftermiddagen. Allt för sällan anordnas tänkar-dagar. De flesta konferenser brukar vara fullproppade med föredrag och kanske en kortare frågestund. Här blev alla delaktiga och många gånger är det just sådant här ”fritt tänkande” som ger de bästa idéer. Mer sådant tack!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)