tisdag 31 augusti 2010

Utfrågning hos PRO

Idag var jag på en utfrågning hos PRO i Stockholms län som handlade om pensionssystemet, skatt på pensioner m.m. Vi fyra från Alliansen är eniga om vad vi vill och vilken väg vi ska gå, även om vi driver vissa detaljfrågor olika hårt. Vänsterkartellen däremot har en hel del att jobba på. V och MP är som bekant inte med i den blocköverskridande överenskommelsen om pensionssystemet. Ylva Johansson som företrädde (S) och hennes kollegor i (S) har en del att jobba på eller med ... V och MP verkar inte fatta det här med pengar in och pengar ut - dvs ska vi ha några pengarna att ge ut i pensioner så måste det ju finnas pengar som kommer in i systemet.



Det var faktiskt riktigt trevligt att debattera och vara med på utfrågningen även om jag befann mig i Vänsterhuset, förlåt ABF-huset. Fast jag fick en applåd när jag replikerade mot Ylvas felaktiga påstående och förvridande av fakta när det gäller effekterna av jobbskatteavdraget och lite annat. Lite larvigt att sitta och ljuga med siffror, särskilt när bl.a. Riksrevisionen och Finanspolitiska rådet visat att jobbskatteavdraget har lett till fler jobba och tack vare jobbskatteavdraget så har vi kunnat dämpa effekterna av finanskrisen (arbetslösheten är för hög, men det hade varit mycket värre siffror utan jobbskatteavdraget). Det var uppenbarligen inte bara jag som tyckte det.



Sen var det lite intressant när publiken fick ställa frågor till oss. En frågade om RUT ... hon tyckte inte om svaret från (S) att det främst var höginkomsttagare som utnyttjade RUT. Det är så att RUT är ett bra sätt för pensioner att få hjälp med städning, snöskottning och annat och många pensionärer utnyttjar RUT. Bevara RUT och ROT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar