Det har kommit positiva siffror vad gäller såväl antal kollektivtrafikresor som antal dödade i trafiken. För kollektivtrafiken står det positiva för en ökning av antalet som väljer att resa kollektivt. Enligt SIKA:s årliga uppföljning har antalet resor ökat med i genomsnitt 3 % 2008 jämfört med 2007. När det gäller trafikdödade så gäller det positiva det omvända, dvs att antalet sjunker, DN. Hittills i år är minskningen en fjärdedel för det första halvåret jämfört med samma period förra året. Flera orskarer finns till detta, men en faktor är att antalet person- och godstransporter på väg gått i finanskrisens spår. Därför är det egentligen mer intressant (och relevant tycker jag) att redovisa antal dödade i trafiken som en funktion av trafikarbetet.
Inte helt oväntat, men det tog en hel del tid, så har nu de röd-gröna gett besked om att de vid ett maktskifte 2010 kommer att riva upp avregleringen av järnvägen, se DN debatt. Oppositionen är konsekvent emot alla förändringar och de kramar gärna det som redan varit. I artikeln skriver de om brister i drift och underhåll. Detta är helt sant, men något som de själva varit med om att skapa. Det har aldrig satsats så mycket på drift och underhåll inom järnvägsområdet som det gjorts sedan Alliansen vann valet 2006. Beskedet angående att de vill riva upp avregleringen ger dock inga besked om hur de själva tänkt sig en utveckling av tågtrafiken för att få fler resenärer. Lena Hallengren och de andra röd-gröningarna vill med skrämselpropaganda göra gällande att det nu kommer det att bli kaos med biljetter, biljettpriser, samordning mellan olika trafiksträckor mm. Dessutom försöker de retoriskt att framstå det hela som att det nu kommer att finnas uppenbara risker för tågkollisioner när fler tågoperatörer släpps in på marknaden. Men så kommer det inte att fungera, tågen kommer inte att släppas in på spåren hur som helst, utan tågoperatörerna får söka tåglägen och det kan ju bara vara ett tåg på varje tåglägen. Så här fungerar det inom godstrafiken på järnväg och det är inga problem. Även de röd-gröna är ju nöjda med hur det fungerar inom godstrafiken. Skulle faktiskt vara på sin plats för oppositionen att vara lite konsekventa. Men sanningen är den att de för allt i livet inte vill släppa något till marknaden, eller för den delen, till den enskilda individen att bestämma om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar