SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys) är statistikansvarig myndighet när det gäller trafiksäkerhet. SIKA har nu sammanställt en rapport om vägskador för 2007. Totalt dog 471 personer i trafiken varav 60 motorcyklister och 14 mopedister. I rapporten konstateras att just de som åker motorcykel eller moped lever extra farligt och har större risk att råka ut för skador eller ännu värre, riskerar att dö i en trafikolycka. Av de 74 dödade motorcyklisterna och mopedisterna skulle 72 ha överlevt om de istället kört personbil. Nu är det ju inte så enkelt att alla kan eller vill sluta åka motorcykel eller moped. Men det är viktiga fakta att ta med sig för framtiden. Allra säkrast är att åka i nya bilar och i tunga bilar. Men speciellt tunga fordon har ju andra negativa effekter, tex negativ miljöpåverkan, negativ påverkan på andra fordon och trafikanter vid en olycka.
Trafiksäkerhet är en viktig fråga och varje skadad eller dödad är en tragedi. Men får vi inte folk att köra nyktra och drogfria, använda bilbälte, hålla hastigheten, köra med ansvar, inte köra trötta ... listan kan göras lång ... kommer vi aldrig att få ner olyckstatisken hur mycket resurser staten än lägger ned. Om alla höll hastigheten skulle upp till 150 liv per år "sparas" och antalet svårt skadade minska.
Det känns därför väldigt bra att riksdagen före sommaren tog beslut om en ny riskutbildning inom körkortsutbildningen. Varje person som ska ta körkort måste få en riktig riskutbildning som inte bara tar upp riskerna med att köra på halt underlag. Obegripligt att denna utökade riskutbildning inte kommit på plats för flera år sedan. Men som sagt, nu har äntligen Alliansregeringen sett till att det blir ordning även på riskutbildningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar