måndag 2 mars 2009

Mer järnväg för pengarna

Vi vet att vi idag har ett läge där vi har både eftersatt drift- och underhåll och eftersatta investeringar inom bl.a. järnvägssektorn. Brister som vi tyvärr alltför ofta drabbas av. Det är lätt att alltid skrika efter mer pengar. Men är det alltid lösningen? Ökade anslag är givetvis en förutsättning för att kunna utföra mer drift- och underhåll och fler investeringar. Men är det allt? Jag tycker att en viktig sak är också att verkligen fundera på hur pengarna används? Är arbetsmetoderna de bästa möjligaste? Materialval? Systemval? Kvalitet eller kvantitet? Organisering av verksamheten? Jag tror att det finns mer att göra och att vi kan bli betydligt effektivare än vad vi är idag. Något som jag efterlyser inom många verksamheter är uppföljning. Utan uppföljning kan vi aldrig få reda på om effekten faktiskt blev som vi trodde. Kanske kastar vi pengarna i sjön?

Alliansregeringen inser vikten av en väl fungerande infrastruktur och har därför satt igång en rad olika utredningar inom området. En av dessa utredningar, Utredningen om marknaden för drift, underhåll och investeringar på järnväg, lämnade idag över sitt betänkande ”Mer järnväg för pengarna” till Näringsdepartementet. Utredare har varit Jan Sundling.

Jag tycker att det ska bli intressant att läsa utredningen och se vad de föreslår för olika åtgärder. Förhoppningsvis föreslås en rad kloka åtgärder. Men det kan jag inte uttala mig om innan jag läst och gått igenom förslagen.

Länk till utredningen och betänkandet finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar