torsdag 26 mars 2009

Fritt fram på spåren

Nu avregleras persontrafiken på järnvägen och SJ:s monopol bryts enligt regeringens proposition idag. Detta är ett förslag som jag applåderar. Vi måste sätta resenären i fokus och ju fler som finns på marknaden desto större konkurrens och större möjligheter för lägre priser, bättre tillgänglighet OCH tåg som kommer i tid. Banverket kommer nu också att se över dagens statiska banavgifter och istället ta fram ett mer differentierat och mer marknadsanpassat system. Det vill säga ta fram ett system som är baserat på hur attraktiv tågläget är. Idag kostar det lika mycket att köra på spåren oavsett plats eller tidpunkt.

SJ:s presschef är positiv, men det är inte SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn. Jag ger dock inte mycket för herr Adelsohns kritik. För det första har han helt missat poängen när han säger att staten ska ansvara för tågtrafiken. Jag anser att staten har ett ansvar att det finns spår, byggs spår och drift och underhåll av spåren. Men staten ska inte ägna sig åt att köra tåg, lika lite som staten ska ha flygbolag eller äga bilföretag. För det andra agerar Ulf enbart utifrån SJ:s position. Vem vill bli av med sitt monopol? Det är ju bekvämt och skönt att kunna luta sig mot sitt monopol. Spelar ingen roll vad som görs, det finns ju ingen annan aktör som hotar. Jag tycker att det är dags att Ulf Adelsohn vaknar upp i verkligheten, vilken är allt annat än ljus när det gäller tågtrafiken i Sverige. Förseningar är mer regel än undantag, bristande information mm. Jag vet att allt inte går att skylla på SJ, men de har en hel del att arbeta med. Lite konkurrens tror jag bara är bra för SJ. Ulf Adelsohn väljer att se hinder, jag däremot ser möjligheter som kommer att ge bättre villkor för oss resenärer i form av större utbud med större variation av priser, avgångar, service och bekvämlighet.

En och annan kanske drar paralleller till den avreglering som gjordes av järnvägstrafiken i England för några år sedan. Den avregleringen blev inte helt bra och har nu ändrats till vissa delar. Problemen med den engelska avregleringen var dock sådana som inte finns med i den nu föreslagna svenska avregleringen. Problemet i England var att man också avreglerade själva spåren, alltså inte bara trafiken. Det fanns också stora eftersatta underhåll av järnvägsnätet som kommupp idagen.

Här finns mer info: Regeringen, DN, SvD, AB,

2 kommentarer:

  1. Du får gärna förklara för mig varför en avreglering per automatik innebär att tågen kommer i tid? Är det så att efter avregleringen kommer alla infrastrukturfel att försvinna? Dessa fel orsakar cirka 80% av det totala antalet förseningar. Kommer dessa att helt plötsligt försvinna.

    Det finns många argument för att avreglera järnvägstrafiken, men att använda förseningar som ett av dem är helt felaktigt. Eller är det så att de privata aktörerna får köra förbi stoppsignaler? Köra vidare direkt efter att ha kört över en person?

    SvaraRadera
  2. Ca 40 % av förseningarna beror på SJ och ca 60 % på Banverket. Eftersatt drift och underhåll under många år böjrar nu ge effekt, bl.a. försenade tåg. Men det finns mycket som SJ själva kan göra och där kan i alla fall jag tycka att SJ borde agerat mer kraftfullt och tagit tag i problemen tidigare. en del av förseningarna med X2000 är ju problem med själva tågen. Avregleringen innebär konkurrens som i sin tur sätter press på SJ och andra tågoperatörer. Det kommer då att öka möjligheterna för att fler tåg kommer i tid.

    SvaraRadera