fredag 20 mars 2009

Nationellt basutbud av flygplatser

Alliansregeringen har i veckan beslutat om vilka tio flygplatser som ska ingå i det nationella basutbudet. Syftet med det nationella basutbudet är att säkerställa ett effektivt och långsiktigt flygtransportsystem med tillgänglighet för hela vårt land. Beslutet har sin grund i den flygplatsutrednings om gjorts tidigare och följer det förslag som Alliansregeringen presenterade i infrastrukturpropositionen i höstas och som riksdagen också beslutat om i december 2008. Men i det beslutet ingick inte att fastställa vilka flygplatser som skulle utgöra det nationella basutbudet utan det skulle regeringen återkomma om.

De tio flygplatserna i det nationella bastutbudet blir:
Göteborg/Landvetter
Kiruna
Luleå
Malmö
Ronneby
Stockholm/Arlanda
Stockholm/Bromma
Umeå
Visby
Åre/Östersund

Jag tycker att det är viktigt att poängtera att flyget spelar en viktig roll för Sverige både idag och även i framtiden. Vi har en klimatutmaning att hantera, men vi måste också vara realistiska. Ska hela Sverige leva och fungera måste vi också ha inrikesflyg. Däremot måste vi var och en fundera på vårt eget resande och val av transportslag. Flygets fördel är att man kan transportera sig långa sträckor på kort tid. Men ska man inte resa så långt och tidsfaktorn inte är avgörande tycker jag att man ska fundera på andra alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar