måndag 30 mars 2009

Nya transportpolitiska mål

Regeringen har tagit fram förslag till nya transportpolitiska mål som överlämnades till riksdagen tidigare i mars. Mål för transportpolitiken har funnit länge och de har reviderats flera gånger genom åren. Nu finns ett övergripande mål och sex delmål. Målen syftar till att utrycka den politiska inriktningen och prioriteringarna inom transportområdet. De tidigare målen har många gånger kritiserats för att de är svårtydliga vilket inte gör dem lätta att använda.

Nu föreslår regeringen att det övergripande målet behålls medan de sex tidigare delmålen ersätts med ett funktionsmål och ett hänsynsmål. Ett stort plus för att man nu också lyfter in folkhälsoaspekten i målstrukturen samt talar om trafiksäkerhet på ett transportslagsövergripande sätt.

Jag tycker att det är bra att regeringen kommer med nytt förslag till mål och målstruktur. Det händer en hel del inom transportområdet och många beslut och förändringar har gjorts sedan alliansregeringen tillträdde 2006. Detta förslag är nu ytterligare ett steg i detta arbeta. Jag anser att detta är ett mycket viktigt steg då vi måste se till att ha mål och en målstruktur som faktiskt går att arbeta efter och följa upp. Att ha mål bara för att ha mål är ju inget självändamål. SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys) har utrett den tidigare målstrukturen och målen. Jag tycker att det förslag som SIKA lade fram för regeringen inte i mina ögon direkt var någon förenkling eller förbättring. En och annan bra sak fanns förstås. I propositionen finns SIKA:s förslag, remissinstansernas synpunkter och regeringens förslag och bedömning. Här hittar ni detta. Här finns underlag från SIKA (mål) coh Vägverket (trafiksäkerhet).

Den 1 april är sista dag för oppositionen att lämna in eventuella motioner med anledning av propositionen. Jag ser med spänning fram emot vad S, V och Mp kommer att säga. Jag hoppas verkligen att de inte kommer att vara emot förslaget bara för ”att var emot”. Visst vore det bra om vi kunde enas om detta. Dock kan jag tänka mig att Mp kan komma ha en del svårigheter. Vi i alliansen är tydliga med att det finns inget intresse i sig att minska transporterna, utan det är utsläppen vi vill komma åt. Jag håller med om detta. Men jag vill ändå poängtera att onödiga transporter är väl bra om vi kan ta bort (om det nu finns några sådana).

Fast om jag gör en reflektion angående den pågående finanskrisen och lågkonjunkturen så måste Mp vara nöjda idag. Transporterna minskar, vilket bl.a. märks i trafiksäkerhetsstatistiken, men är tyvärr ett resultat av lågkonjunkturen. Så frågan är om Mp egentligen vill att vi kommer ut ur krisen – nu minskar transporterna, tillväxten, utvecklingen mm – helt i linje med deras uttalade miljöstrategi, eller??

I slutet på april och början i maj kommer trafikutskottet att behandla propositionen. Jag kommer då att återkomma med detaljer kring det nya förslaget. Beslut tar vi i mitten av maj. Jag ser verkligen fram emot utskottets behandling av ärendet och jag kommer också att debattera den nya målstrukturen på några externa arrangemang. Jag gillar att arbeta med mål och visioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar