lördag 28 mars 2009

Släcka eller inte släcka?

Ikväll kl 20.30 är det Earth hour och då uppmanas vi att släcka alla våra lampor under en timme. Är det här bra eller dåligt? Det finns delade meningar om detta. Jag tycker att det finns två sidor av detta. Visst är det bra att människor uppmärksammas på klimatutmaningen och vikten av att bli energisnålare. Då kan ett sådan här jippo vara viktigt just för att skapa uppmärksamhet kring en viktigt fråga. Men samtidigt kan man fråga sig om det också skulle kunna få motsatt effekt. Folk släcker under en timme och tycker att då har de varit väldigt miljösmarta och sedan kör man på som vanligt. Det är ju bara att titta runt i sitt eget grannskap när det börjar mörkna ute. Det är många som har väldigt mycket belysning på.

Jag tycker att vi alla måste fundera på vår energiförbrukning och mest hela tiden försöker göra så gott man kan. Jag tycker att det är bättre att göra lite hela tiden än att släcka helt en timme och sedan inte göra något resten av året. Så jag är väl både för och emot det här jippot. Jag är ganska ”snål” när det gäller belysning och har varit så i flera år. Sedan jag och min familj verkligen började fundera på hur mycket belysning som vi hade tänt och om det faktiskt är nödvändigt har jag märkt att elförbrukningen har gått ned. Varför lysa upp rum som ingen är i? Mysighetsfaktorn säger en del då, eller det ska se fint utifrån också? Jag menar inte attt man ska leva i totalt mörker, men kanske fundera lite vem lampan är tänd för. Det kanske inte är nödvändigt att det är fullt ljus i alla rum.

Visst är det så att om väldigt många jorden runt släcker sin belysning under en timme kommer det att ge effekt på minskad elförbrukning. Men tänk om vi kunde få alla att tänka på detta mer än en timme om året. Då tror jag att vi kunde få ännu större effekt som också blir mer hållbar på sikt. Jag tycker också att ”hetsen” mot kommuner eller andra som väljer att inte delta i Earth hour känns olustig. Var och en arbetar på olika sätt. Att bara vara populistisk kommer inte att hjälpa miljön i långa loppet. Kanske finns det möjlighet att skapa något mer än Earth hour? Kanske att ge en utmaning att folk ska minska sin belysning varje dag? Eller en Earth hour varje vecka? Då kommer vi att börja få verklig effekt.

Läs mer: WWF, SvD, SvD, SvD, DN, m.fl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar