tisdag 10 mars 2009

Satsningar på klimatomställning

Regeringen presenterar idag delar av den kommande klimatpropositionen på DN debatt. Ledorden är långsiktighet, trovärdiga åtgärder och internationellt perspektiv. Vi i Sverige tar vår andel av klimatansvaret genom konkreta och realistiska målsättningar där vi ser internationellt samarbete som ytterst viktigt om vi ska lyckas. Det spelar faktiskt ingen roll hur mycket vi gör i Sverige om vi inte kan få andra länder att följa efter. Sverige ligger i täten i Europa med vårt mål om 40 % minskning av utsläppen i förhållande till 1990-års nivå och att inga nettoutsläpp ska ske av växthusgaser i atmosfären till år 2050.

För att nå klimatmålen måste vi jobba effektivt, smart och med åtgärder som faktiskt ger väntade effekter. Alliansregeringen lyfter här fram ekonomiska styrmedel som koldioxidskatt och handel med utsläppsrätter. Åtgärder som nu presenteras är bl.a. höjd koldioxidskatt, ändrad fordonsskatt, slopa den ineffektiva skatten på förbränning av hushållssopor och översyn av drivmedelsförmånen

En stor ”bov” i dramat är transportsektorn som står för ca 30 % av koldioxidutsläppen. Nu presenterar regeringen en rad olika åtgärder för att minska dessa utsläpp. Det handlar om bl.a. om höjd dieselskatt, ökad koldioxidrelatering i fordonskatten och att miljöbilar blir befriade från fordonsskatt i fem år.

När det gäller just miljöbilar har jag en del funderingar och synpunkter. Jag tycker att det är bättre att man har rabatt på fordonsskatten istället för den tidigare miljöbilspremien. Jag tycker också att det är bra även tjänstebilar omfattas av förslaget. Det som jag är kritiskt till allmänt i debatten är att när det gäller miljöbilar så kan ju flertalet också köras på bensin. Det går ju faktiskt inte att kontrollera om bilarna körs på etanol eller bensin. Min fråga är då hur vi ska hantera miljöbilar om de bara körs på bensin? Jämför gärna med en dieselbil med partikelfilter. Jag är inte helt insatt i skillnaderna i koldioxidutsläpp. Men vad är egentligen miljövänligast – en miljöbil som går på bensin eller en dieselbil med partikelfilter? Jag måste verkligen kolla upp detta närmare. Jag förstår att det här inte är en helt lätt fråga och jag ska villigt erkänna att jag inte har någon lösning på frågan. Men jag tycker att det är viktigt att detta finns med i diskussionen. En fordonsskatt baserad på koldioxidutsläpp tycker jag är bra. Jag är för system där man betalar för vad man faktiskt använder och där incitament ges till dem som väljer bättre alternativ.

Men är det så smart med skattehöjningar i dessa kristider? Visst måste den rådande konjunkturen beaktas. Jag tror dock att det kommer alltid att ”finnas” ursäkter för att slippa ifrån miljöansvaret, är det inte finanskris så är det något annat. Därför är det viktigt att regeringen inte tappar tempo eller inte vågar genomföra åtgärder. Jag tycker snarare att vi ska utnyttja lågkonjunkturen för att verkligen se till att få en nystart och snabbare utveckling inom t.ex. fordonsindustrin. Vill man hitta något positivt med dagens globala kris är väl att världen har fått upp ögonen för bl.a. klimatpåverkan inte minst när det gäller våra fordon.

Läs mer här: Regeringen, DN, SvD

1 kommentar:

  1. Jag kan tyvärr inte hålla med. Miljöextremister är precis som vattenmeloner: Gröna på utsidan, röda på insidan. Mer skatt, mer regleringar, mer statlig kontroll över privatpersoner och företag. De bryr sig inte om att landets ekonomi går på knäna.

    Att ens låtsas kalla sig liberal eller konservativ och stödja sådant här är osmakligt. Som Margaret Thatcher sa: "If a Tory does not believe that private property is one of the main bulwarks of individual freedom, then he had better become a socialist and have done with it."

    Det är dags för Carlgren och company att byta block.

    SvaraRadera