torsdag 27 november 2008

Intern utfrågning

Med anledning av den senaste tidens tågproblem hade riksdagens trafikutskott en intern utfrågning vid dagens utskottsmöte. Inbjudna var Banverket, Tågoperatörerna, SJ och SEKO.

Men först vill jag tala om att initiativet till den interna utfrågningen kommer från min utskottskollega Sven Bergström (c). Känns bra att tydliggöra detta då trafikutskottets ordförande Ibrahim Baylan (s) i media försöker ge sken av att det mer var på hans initiativ. Men jag var där så jag vet att det var Sven kom med förslaget efter att vi i Alliansen diskuterat problemet. Äras den som äras bör!

De inbjudna fick redogöra för hur de ser på problemen och hur de nu agerar. Fast egentligen är ju problemen inte direkt nya utan det är ju snarare så att problemen har eskalerat. Speciellt tydligt är detta för X2000 där bara 6 av 10 tåg under oktober månad kom i tid. Helt oacceptabelt.

Enligt alla inbjudna så ser de allvarligt på de problem som vi sett senaste tiden och alla jobbar nu med åtgärder. Mycket av de problem som vi ser idag beror på att det finns ett eftersatt underhåll både vad gäller infrastruktur och materiel (tåg, vagnar).

Utfrågningen varade en timme och tiden gick väldigt fort. Efter en inledning där alla inbjudna fick redogöra för saken ur sin synvinkel fick vi ledamöter och suppleanter i utskottet möjlighet att ställa frågor. Många ville ställa frågor och för att hinna med alla blev det inga uttömmande svar. Flera frågor handlade bl.a. om senfärdigheten t.ex. när det gäller att ågärda problemen med X2000. Problemet är inte nytt och underhållet av tågen måste bli bättre och framförallt måste man tänka förebyggande. Men gott nu då att SJ tar krafttag. Många frågade också om informationen till drabbade resenärer, eller snarare bristen på information. Här finns mycket att göra.

Själv ställde jag en fråga angående strömförsörjning och nya tåg, detta med anledning av den vi information vi fick i media förra veckan. Se mitt inlägg 19 och 20 november. Vi kunde då läsa att nya tåg drar betydligt mer el än äldre tåg. Min fråga gällde hur Banverkets arbete ser ut och hur de samverkar med tågoperatörerna. Det är ju inte bra om tågoperatörerna avsätter anslag för inköp av nya tåg, men sedan kan de inte sättas i trafik för det finns inte tillräckligt med el. Vidare frågade jag om hur de arbetar med riskanalyser just när det gäller strömförsörjning och nya tåg. Tyvärr var det väldigt kort om tid så jag fick inte riktigt svar på allt.

Det mest positiva med utfrågningen var ändå Minoo Akhtarzand, generaldirektör på Banverket. Hon har inte haft den posten så länge, men verkar, utifrån min bedömning, arbeta systematiskt för att verkligen få ordning på spåren. Banverket har sedan tidigare dragit igång Kraftsamling Mälardalen med SJ, SLL och övriga intressenter i regionen med mycket gott resultat. Kraftsamlingar har även dragits igång i andra delar av vårt. Banverket har nu också gett ett updrag till Bo Lennart Nelldal på KTH att göra en översyn av hela järnvägstrafiken i Sverige eller som Minoo sa en Kraftsamling Sverige. Det här tycker jag är väldigt bra. Heja Minoo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar