måndag 24 november 2008

Järnvägsfrämjandets höstmöte

I lördags var jag på Järnvägsfrämjandets höstmöte och berättade om den nya infrastrukturpropositionen samt järnvägens roll idag och framtiden. Det var ett mycket bra och intressant möte. Många intressanta frågor ställdes och det finns olika åsikter om hur vi ska arbeta vidare. Ibrahim Baylan (s) var där för att ge oppositionens (eller åtminstone sossarnas) förslag till infrastruktursatsningar. Vi kan klart konstatera att sossarna har vaknat till i opposition och insett att infrastruktur är en viktigt fråga. Liksom i princip alla frågor just nu ska de satsa lite mer än alliansen. Men så är ju lätt att säga i opposition, inte lika självklart att det blir så om de hade haft makten. Någonstans ska ju pengarna tas ifrån. Bättre sent än aldrig när det gäller att inse att infrastruktur är en viktigt fråga. Synd bara att de inte gjorde mer, de hade 12 år på sig senaste.

Nåväl, tillbaka till Järnvägsfrämjandet. Nu hade jag inte möjlighet att stanna under hela eftermiddagen, men jag hann i alla fall att lyssna på Anders Lundbergs , vd Railize International, föredragning om möjligheterna med höghastighetståg i Sverige. Det är verkligen intressant och jag tror på en framtid för höghastighetsbanor i Sverige. Men det finns en del frågetecken kvar att räta ut. Jag tänker återkomma om detta i ett annat inlägg på bloggen.

Järnvägsfrämjandet har också arbetat fram en egen investeringsplan för järnvägarna. Hela 400 mdkr får de ihop det närmaste decenniet. Det skulle innebära att hela den planeringsram som Alliansen föreslagit (417 mdkr) enbart skulle gå till investeringar i järnvägsnätet. Det är ju ett trevligt önsketänkande, men knappast realistiskt. Vi har ju drift- och underhåll att tänka på och tre trafikslag till som också behöver resurser. Men jag uppskattar det arbete som föreningen lagt ned och det är ju något att ta med sig för framtiden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar