fredag 14 november 2008

Akutplan

Punktligheten för X2000-tågen var bara 60 % under oktober månad. Det är helt oacceptabelt. Problem med förseningar för X2000, men även för andra tåg, har vi fått många exempel på den senaste tiden. För väl då att SJ tillsammans med Banverket äntligen tar tag i problemen och börjar göra något. En rad olika åtgärder föreslås, se SJ för detaljer. Lite undrande blir jag ändå över att flera av åtgärderna inte satts in långt tidigare. Är man i servicebranschen som SJ måste man så snart minsta lilla fel uppstår ta problemen på allvar och börja fundera på andra arbetssätt. Jag tror att det blir bra för SJ med en avreglering av järnvägsmarknaden. Då kan SJ inte längre vänta och se och vi resenärer kommer att kunna ställa högre krav.

SJ och Banverket anser att en del av problemen ligger i eftersatt underhåll av spåren. Det stämmer, underhållet av järnvägsspåren har varit eftersatt under allt för många år. Alliansen inser vikten av väl fungerande infrastruktur och har därför sedan maktskiftet höjt anslagen för drift- och underhåll av vårt järnvägsnät. Dessutom tillförs järnvägarna flera miljarder extra i närtidssatsningen 2009-2010. I den nya infrastrukturpropositionen föreslås också 64 mdkr till drift och underhåll av järnvägarna 2010-2021. Det är en ungefär 30 %-ig ökning av anslagen jämfört med 2006.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar