torsdag 6 november 2008

Nöjda

Idag har jag varit på TTF-Forum för logistisks HUB-Forum 2008. Konferensens tema var den nya infrastrukturpropositionen. Efter att Åsa Torstensson presenterat huvuddragen i propositionen kom den intressanta delen. En panel bestående av representanter från Näringslivets Transportråd, Sjöfartsforum, Transportindustriförbundet, Sveriges hamnar, CargoNet samt regeringens hamnutredare fick ställa frågor och ge sin syn på propositionen. Alla var överlag väldigt positiva och NÖJDA. Speciellt NÖJDA var alla med den nya inriktningen att se till ett transportsystem där alla fyra trafikslagen samverkar. Däremot uttryckte flera av dem en viss oro med tanke på att regionerna ska vara med vid åtgärdsplaneringen. De menar att det kan öppna upp för revirtänkande och huggsexa. Jag håller inte alls med om det. Om regioner får vara med så inser de att nu gäller det att samla sig inom sin region och faktiskt prioritera. Varje kommun kan inte ”krama” sina egna projekt längre utan måste samsas. Det går alltså inte längre att skylla på regeringen eller någon annan om det blir ”fel” projekt som blir genomfört först. Direktiven från regeringen måste självklart vara tydliga på hur åtgärdsplaneringen ska gå till samt hur samhällsnyttan ska beaktas och nationell viktighet betonas. I en del delar av vårt land är jag övertygad om att detta kommer att fungera alldeles utmärkt. Andra delar kommer nog att ha en hel del att jobba med för att komma överens. Men det är bara nyttigt. Det gäller att kunna ta ansvar för helheten, inte bara bevaka sitt eget revir.

Banverket, Vägverket, Sjöfartsverket och Luftfartsverket fick efter kaffepausen ge sin syn av hur propositionen påverkar dem och hur arbetet för att genomföra allt ser ut. Speciellt Sjöfartsverket och Luftfartsverket var mycket NÖJDA över att också få vara med i en infrastrukturproposition. Tidigare har det mest handlat om bara vägar och spår.
Även Vägverket och Banverket är NÖJDA, även om man vill varna för att höjda anslagsnivåer naggas i kanten på grund av senare års kraftiga prisökningar inom anläggningsbranschen. Mycket glädjande att höra var Ingemar Skogös tydliga ställningstagande om att det är bra att medfinansiering lyfts fram i proppen och att medfinansiering och EU-medel är exkluderade från rambeloppet. Det innebär att det är riktiga ”fixa” pengar i ramen, totalt 417 mdkr för 2010-2021, som sedan växlas upp med EU-pengar och medfinansiering. Så har inte gjorts tidigare i gamla planer.

Både Banverket och Vägverket är NÖJDA med regeringens närtidsatsning. Det är en påtaglig och kraftig satsning, totalt nästan 8 mdkr 2009-2010. Nivåerna på pengarna och fördelningen över trafikslagen är bra och är pengar som verken faktiskt klarar av att effektuera på ett bra sätt. Enligt Banverket är deras del, 2,6 mdkr, precis det som de kan klara av under två års-perioden. Det måste ju faktiskt finnas projekt som går att sätta igång direkt, finns inte det spelar det ingen roll hur mycket pengar man har. Pengarna måste användas på rätt sätt.

Jag kan avsluta med att själv är jag mycket NÖJD med det som kom fram under konferensen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar