onsdag 19 november 2008

Strömlös

Igår var det elfel och tågtrafiken stod stilla igen. Nu kommer mer information (SvD, DN) om att strömlösheten beror på att nya tåg drar mer el än äldre tåg. De nya tågen drar mer än dubbelt så mycket el jämfört med de gamla. Så mycket el att även back-up systemet inte räcker till längre. Men det kan väl inte vara någon nyhet för Banverket att elbehovet ser ut så här. Det är ju faktiskt ganska enkelt att räkna ut hur mycket mer el som behövs ju fler tåg som byts ut. Känns som att den byggnation som nu sker av nya omformarstationer borde ha påbörjats bra mycket tidigare. Var finns planeringen? Var finns framförhållningen? Jag som resenär, medborgare och politiker tycker inte att detta är acceptabelt. Men med tanke på mitt förra inlägg här på bloggen så är jag egentligen inte förvånad. Har resurserna varit eftersatta för Banverket under många år måste effekterna komma förr eller senare. Jag hoppas verkligen att Banverket kan få ordning på elförsörjningen snarast möjligt för förslaget att ställa in tåg under rusningstrafik är oacceptabelt.

Problemen med elförsörjning ger också intressant input i miljödebatten inom transportsektorn. Miljöpartiet hävdar alltid att järnvägar är miljövänliga och vägar miljöovänliga. Men som jag tidigare sagt och skrivit om i bloggen så finns det egentligen inget som är miljövänligt, bara mer eller mindre miljöovänligt. Ska vi ha en seriös miljödebatt och arbete framöver inom transportsektorn för att faktiskt åstadkomma förändring när det gäller bl.a. koldioxidutsläpp måste vi se verkligheten som den faktiskt är. Hur mycket el kommer framtidens tåg att dra? Var ska den elen komma ifrån? Ska vi lyckas med miljöarbetet inom transportsektorn gäller det att vi arbetar utifrån alla fronter.

1 kommentar:

  1. Well, jag vet inte riktigt hur du tänker, men du vet väl att bussar drar med diesel än en statsjeep, borde vi alla åka statsjeepar också?

    Någonstans i din hjärna måste du insett att nya tåg tar fler passagerare & snabbare = fler åker. Eftersom det får plats fler & man kommer fram snabbare. Hade vi haft gamla tågen hade vi inte kunnat ha lika många resenärer för lika många hade inte valt att åka pga det går för långtsamt eller så hade de inte fått plats.

    Om vi ser till att tågen får sin el från förnybar energi, wind, wave, geothermal, hydropower, solarthermal, photovoltic så är det alltid bättre än att välja ett transport sätt som förbrukar fossiltbränsle.

    Även om tågen hade gått på fossilt bränsle så hade det varit bättre än flyget eller bilen för miljön!

    SvaraRadera