måndag 3 november 2008

Värnskatten

Anders Borg meddelade i Ekot idag att det inte är aktuellt att ta bort värnskatten. Inte under den här mandatperiod och inte heller under nästa. Orsaken är andra mer prioriterade reformer som måste ske först. Jag har full förståelse för att det finns andra reformer som har eller haft högre prioritet än avskaffandet av värnskatten. Alliansregeringen har jobbat på i en rasande fart sedan valet och genomfört många viktiga reformerna och vi är redan inne på jobbskatteavdraget del 3. Men att nu gå ut och lägga en våt hand över värnskatten och låta den vara orörd även under nästa mandatperiod tycker jag är helt fel. Värnskatten infördes som en tillfällig skatt, låt den då också vara tillfällig och gör en plan för avveckling. Värnskatten är inte en kassako för staten utan jag är övertygad om att vi skulle ha mer nytta av att den avskaffades. Det visar ju också resultaten från en undersökning genomförd 2007 vid Uppsala universitet och Konjunkturinstitutet. Värnskatten är för mig en straffskatt på utbildning och hårt arbete. En del hävdar att ett avskaffande av värnskatten bara skulle gynna de rika. Men vilka är i så fall de rika? En sjuksköterska med flera års högskolestudier? Eller en ingenjör? Utbildning är otroligt viktigt för den fortsatta utvecklingen av Sverige. Men vem vill studera vidare på universitet eller högskola om man riskerar straffbeskattning?

Det är dags att tänka om. Beslut om att inte avskaffa värnskatten den här mandatperioden kan jag respektera, men att även vänta under nästa mandatperiod – Nej tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar