torsdag 4 juni 2009

Möte med väljarna

I dessa Europaparlaments-valtider är kontakten och möten med väljarna mer intensivt än i normala fall. De senaste två veckorna har varit fullmatade med aktiviteter och det kryllar av aktiva moderater i princip överallt.

Själv har det blivit en hel del dörrknackning både i Täby och på Lidingö. Intressant må jag säga. Det är första gången som jag knackar dörr och jag är förvånad över att så många ändå är positiva och att så många uppskattar att vi gör detta. Även om jag i ärlighetens namn ska säga att jag är lite halvt skeptiskt till dörrknackning av två skäl. För det första finns det ingen egentlig optimal tid att knacka dörr, det finns alltid en risk att man stör mitt i middagen, eller när man precis kommit hem från dagis med två trötta och vrålhungriga barn, eller så nattar folk sina barn eller så ligger de i solen. Dels handlar det om att man inte hinner med så många dörrar att knacka under en timme, dvs effekten av nedlagt arbete. Fast som sagt, jag är positivt överraskad och jag känner att de allra flesta var positivt överraskade över att vi valt att knacka på just hos dem. Många glada tillrop blev det. Effekten av nedlagt arbete kan ju vara lite svårt att följa upp - vad ger mest, knacka dörr eller dela flygblad i brevlådor eller stå i valstuga eller?

Förutom att knacka dörr har jag stått ganska mycket i moderaternas valstuga vid Sergels torg. Jag har också varit med några dagar på den busskampanj som vi har i länet denna vecka. Imorgon ska jag busskampanja bl.a. i Tensta, Rinkeby och Botkyrka.

En del egna minikampanjer har jag också genomfört. Ibland behöver det inte vara svårare än att man ställer sig och delar flygblad och något annat roligt vid byte mellan buss och tunnelbana, eller när man står och väntar på Roslagbanan. Jag har gjort detta flera gånger de senaste två veckorna. På kort tid möter man ganska många människor. Solkräm och flygblad gick åt som smör i solsken i förmiddags vädret till trots.

På lördag kommer vi moderatera att kampanja bl.a i Täby Centrum - kom gärna förbi och prata med oss!

Det blir långa kampanjdagar och kvällar, men det är viktigt att vi alla är ute och påminner om detta så viktiga val OCH pratar moderat-politik. Igår vid valstugan i Sergels torg pratade jag med en man som i förra Europaparlamentsvalet röstade på junilistan, men nu skulle han byta till moderaterna - för vi är mer trovärdiga och mer proffsiga och verklighetsförankrade. Han hade många intressanta frågor men tydligen så lyckades jag svara övertygade på dem. Kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar