torsdag 11 juni 2009

Uppfinn inte hjulet på nytt

Jag följer med spänningen utvecklingen av elbilar och hybridbilar. Alliansen har satt upp en målsättning om att år 2030 bör svenska fordon vara fossiloberoende. En av lösningarna är elbilar och ämnet blir allt hetare för varje dag som går. Men vad jag hittills mest förundras över är att det tar så lång tid innan elbilarna på riktigt kommer ut på den kommersiella marknaden och blir ett reellt val för oss konsumenter. Jag vet att allt inte är helt klart och att det återstår delar som behöver vidareutvecklas och att det också handlar om hur bilarna ska kunna laddas ute på stan (eller på landet för den delen).

Men ibland får jag känslan av att man börjar med ett helt vitt papper, måste det verkligen vara så? Det senaste decenniet har bilutvecklingen varit väldigt fokuserat på trafiksäkerhet och att göra bilarna allt mer säkra, även små bilar. Nu har vi kunnat läsa på olika håll om att de elbilar som utvecklas inte håller trafiksäkerhetskraven eller inte är tillräckligt testade. (det har bl.a gått att läsa om detta i Ny Teknik tidigare i vår, läs bl.a. här). Det finns ett intresse av att göra bilen så lätt som möjligt för att på så sätt kunna utnyttja eldriften på bästa sätt så att batteriet håller längre helt enkelt. Jag tycker dock att detta utvecklingssätt lite är som att uppfinna hjulet på nytt igen. Säkerhetsaspekten är en viktigt fråga för många. Jag anser att det vore förödande om vi tog flera steg bakåt säkerhetsmäsigt bara för att vi vill utveckla mer miljövänligare fordon. Jag tycker inte att det ena bör utesluta det andra. Det vore därför bättre att utgå ifrån det vi har idag och se på möjligheterna att ställa om dagens bilar till elbilar. Nu hittade jag en artikel på Nyteknik.se om just detta som jag tycker låter väldigt intressant. Volvo arbetar tydligen på detta sätt med en elhybridbil som mer utgår från det vi redan åstadkommit inom bl.a. trafiksäkerhetsområdet.

Nu är jag inte helt insatt i all utveckling som sker inom detta område. Så den som har några bra lästips får gärna skicka dem till mig. Men jag är i alla fall säker på att rätt väg är inte att uppfinna hjulet på nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar