söndag 21 juni 2009

Nej tack till Birgittas förslag

I SvD kan vi idag läsa att liberala kvinnor med riksdagsledamoten Birgitta Ohlsson (Fp) i spetsen ska ta nya tag vad gäller utökad kvotering av föräldraförsäkringen. De vill att föräldraförsäkringen ska bli tredelad (så som den är på Island), där varje förälder får en tredjedel var och sedan får den sista tredjedelen delas som man vill. Jag säger ett klart och tydligt - Nej tack! till detta förslag. Det räcker bra med de två månader som vi har idag.

För mig är det självklart att det är upp till varje familj att avgöra hur de vill fördela sina föräldradagar. Sedan är det självklart viktigt att båda föräldrar tar ansvar, men alla familjer är unika och just deras situation och val måste vara avgörande - inte statens. För en del familjer skulle en utökad kvotering helt slå sönder deras tillvaro. Jag har också hört många kvinnor säga att det är deras rättighet att få vara hemma efter en tung graviditet. Det första halvåret är ju inget annat än äta, mata, sova, skita om man nu ska göra en enkel beskrivning. En del klagar på att männen inte tar sitt ansvar och är hemma mer med barnen. Men vi kvinnnor då? Hur många ställer krav på sina män? och hur många kvinnor låter mannen vara föräldraledig? Visst finns det många män som behöver tas i kragen för att de ska förstå att de också ska vara mer delaktiga i barnen. Men det finns en hel del kvinnor som också behöver fundera på sin inställning till det här med ansvar för barnen. Jag vet inte hur många gånger som jag fått frågan - hur har du tid att gå på möten på kvällstid, du som har små barn - är din man barnvakt? Det är bara kvinnor som ställt denna fråga till mig, aldrig en man. Nej, min man är inte barnvakt, lika lite som jag är barnvakt till mina egna barn när min man arbetar. Vi är föräldrar och det ingår då liksom att man ansvarar för barnen, ibland själv.

Flera politiker kräver utökad kvotering, men jag har då aldrig stött på någon medborgare som vill ha mer kvotering. Alla som jag pratar med vill bestämma själva. Kanke något för oss politiker att fundera på.

Jag kommer i alla fall att inom mitt eget parti Moderaterna arbeta för att vi inte ska kvotera föräldraförsäkringen mer och jag hoppas innerligt att det inte kommer att hända. Jag tror mer på morötter än på piskor. Jag ser därför mer stort intresse fram emot utvärdering av den jämställdhetsbonus som alliansen infört i föräldraförsäkringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar