torsdag 4 juni 2009

Flyg i framtiden och brasiliansk minister

Även om veckan i princip har dominerats av kampanjaktiviteter har jag hunnit med att medverka vid två "vanliga" aktiviteter.

I tisdags var jag inbjuden till SRFF:s (Svenska Regionala Flygplatsförbunde) årsmöte för att prata om Alliansens infrastrukturpolitik och då med fokus på flyget. Jag medverkade också i en generaldebatt om flyget i framtiden och en hel del annat smått och gott. Regeringens beslut om nationellt basutbud med flygplatser och ev driftbidrag för övriga flygplatser var en fråga som diskuterades. Ett annat viktigt ämne rörde buller och hur det ska hanteras kontra nybyggnation av bostäder och även för den delen redan befintliga bostäder. Många intressanta saker togs upp och jag fick en del bra saker att "ta med" mig hem. Självklart handlade debatten också om klimat- och miljöutmaningen.

Idag träffade jag och några kollegor i trafikutskottet Hélio Costas, Brasiliens kommunikationsminister. Costas besöker Sverige för att diskutera IT och skapa kontakter med Sverige inom detta område. Nu var vårt möte bara 45 minuter så vi hann inte med någon direkt diskussion. Det tar ju alltid sina lilla tid att presentera sig för varandra. Men det var intressant ändå, Costas har lyckats med en hel del reformer inom IT- området i Brasilien. Utbyggnad av uppkopplingsmöjligheter till internet pågår och mycket handlar då om trådlös uppkoppling. Vi kunde lätt konstatera att vi i Sverige ligger oerhört bra till när det gäller tillgång till bredband (både fast och trådlöst) jämfört med Brasilien. Efter oss skulle ministern träffa våra svenska statsråd Ewa Björling och Åsa Tortstensson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar