torsdag 11 juni 2009

Besök hos mångsysslare och match med mersmak

Igår besökte jag SAAB System i Järfälla som är en del av SAAB Group. När man säger SAAB tänker väl de flesta på bilar. Men det är i egentligen bara en liten verksamhet jämfört med SAAB system eller alla övriga bolagsområden inom koncernen SAAB group– och där ingår inte ens fordonsdelen! Fordonstillverkningen är en helt fristående del sedan många år som har helt andra ägare. Nu handlade mitt besök mer om det som SAAB egentligen alltid har arbetat med och som de också startade med – försvarsindustri och flygverksamhet och annat intressant. Jag fick möjlighet att få studera både deras mjukvaruarbete och hårdvaruarbete – från att tillverka datasystem till att montera ihop radarsikten (till båtar). Intressant besök och det visade sig att en annan del av SAAB koncernen arbetar med flera frågor som rör mitt favoritpolitikområde trafik. SAAB är världsledande inom flera områden idag och jag fick lära mig att det bl.a. beror på det mångåriga arbetet tillsammans med svenska försvarsmakten och att mycket utav det arbetet också går att applicera i den civila världen. SAAB är t.ex. inblandade i bl.a. arbetet med gröna inflygningar. Sedan blev det en överraskande och extra intressant avslutning på besöket då jag fick tillfälle att träffa vice vd Dan-Åke Enstedt för en pratstund.

Dagens andra stora begivenhet var givetvis den årliga fotbollsmatchen mellan alliansen och oppositionen. Det blev som vanligt en tuff match, men denna gång spelade alliansen sin bästa match denna mandatperiod (enligt dem som varit med förr) även om vi förlorade med 2 -3. Om det berodde på att jag ”förstärkt” laget, Fredrik Reinfeldt hade förhinder eller det faktum att alliansen denna gång tränat före matchen (vilket aldrig hänt tidigare) får vara osagt. Oppositionen är trots vinsten (på grund av en snöplig straff) uppenbarligen oroade. Jag gick nämligen bakom Bosse Ringholm tidigare idag då han gick och diskuterade gårdagens match med en partikollega utan att de visste att jag gick bakom. Bosse lät väldigt bekymrad och pratade om att de måste var bättre på att hålla i bollen och inte låta oss få spelutrymme. Bosse – se upp nästa år – dubblar vi träningen för alliansen lär vi blir livsfarliga. En sak är säker i alla fall. Matchen gav mersmak och jag längtar redan till nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar