måndag 15 juni 2009

Antimobbningsplaner?

Idag presenterade Jan Björklund förslag till ny skollag som nu ska ut på remiss. Det är en mångsidig rapport som är efterlängtad. Många viktiga skolfrågor finns som behöver förtydligas och vi behöver skärpningar på flera håll. Men en sak som jag gärna vill lyfta upp lite extra är att det ska vara en självklarthet att alla barn och ungdomar ska kunna gå till skolan utan en klump i magen och rädsla för kränkningar och mobbning. Vi vuxna måste ha huvudansvaret och skolorna måste arbeta förebyggande och se till att det finns beprövade och forskningbaserade antimobbningsplaner. Detta är något som jag motionerat om i riksdagen under allmänna motionstiden i höstas, se här. Eftersom jag inte dagligdags arbetar mer specifikt med utbildningsfrågorna har jag inte varit med om några för-diskussioner, men jag vet att många moderater tycker som jag i denna fråga. Jag hoppas därför att förslaget till ny skollag innehåller skärpta krav på skolarna om arbete mot mobbning och arbete med antimobbningsplaner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar