torsdag 28 maj 2009

Igår Småland, idag EU-debatt

Igår besökte jag Nässjö på Småländska Höglandet, min gamla uppväxtort. Jag gjorde ett besökt i Nässjö i augusti förra året då jag bl.a. kollande in deras kombiterminal samt diskuterade infrastruktrurfrågor med anledning av att den nya infrastrukturpropositionen var på gång.

Nu var det dags för ett uppföljningsbesök där jag först träffade kommunledningen och diskuterade hur det går med den pågående åtgärdsplaneringen i regionen. Man var nöjd med hur arbetet går och den information som ges. Men stötetstenen är givetvis vilka projekt som ska prioriteras, bara Nässjö självt kan ge exempel på flera viktiga projekt som är viktiga för kommunen och trafiken som passerar. Kruxet är bara att alla kommuner i regionen har samma situation. Vi får se hur det går framöver, men förhoppningarna var stora om att man enas i regionen om en åtgärdsplan för de kommande åren. Nässjö är väl medvetna om de eftersatta investeringar som finns inom väg- och spårsidan och utlovade satsningar som blev noll och intet med förra regeringen. Ett exempel på det är RV 31 förbi Tenhult som sedan tidigare fanns med i åtgärdsplanen och var utlovad finansiering. Men Socialdemokraternas sk Trollhättepaket satte stopp för det. Desto gladare är man nu att Alliansregeringen genomför närtidssatsningen och detta så viktiga projekt för Nässjö och närkommunerna nu har startat och genomförs.

Under mötet disktuerade vi också sökning av Eu-projekt - ett sätt för kommuner att få bidrag till viktiga projekt eller försök. Men Nässjö upplever det som krångligt, väldigt administrativt och också kostsamt att söka pengar. Jag är övertygad om att det finns saker som kan göras på detta område för att förenkla processerna.

Därefter var jag inbjuden till en av de lokala Rotary-föreningarna för att prata om framtidens infrastruktur i Sverige och hur framtidens transporter och resor ska se ut. Ett viktigt område där jag redogjorde för allt det arbete som Alliansen nu genomför inom infrastruktur området genom ny infrastrukturplan, effektivisering av processer, myndighetsöversyn, nya transportpolitiska mål mm. Utmaningarna för framtiden är det eftersatta drift och underhållet, eftersatta investeringarna och inte minst klimatutmaningen. Väldigt roligt att så många hade kommit för att lyssna på mig och jag fick många intressanta frågor. Jag tror jag hade vårens publikrekord för deras Rotary-träffar. Förutom att prata om infrastruktur var det roligt att träffa på en och annan som jag kände igen sedan jag bodde i Nässjö (jag bodde där 1972-1993).

Nu över till dagens begivenheter. Först ut är några timmar i Moderaternas valstuga vid Sergels torg. Jag ser fram emot många bra samtal med väljarna. Till kvällen ska jag företräda moderaterna i en EU-debatt om hållbara transporter som arrangeras av Nätverket KOMPASS (ett nätverk för kommuner som prövar att satsa på spårbilar). Vi ska debattera hur vi med hjälp av modern transporteknik tar oss till det klimatvämliga samhället. Mer info finns här. Debatten äger rum på Hotell Continental (Vasagatan ?, Stockholm) - kom gärna förbi om ni har tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar